Nowości

Studio a52 i nowy wymiar efektów specjalnych dzięki NVIDIA Maximus.

Szukając sposobu na przetestowanie w rzeczywistych warunkach fenomenalnej mocy najnowszych stacji roboczych NVIDIA® Maximus™, firma NVIDIA zaprosiła do współpracy swojego długoletniego klienta, studio efektów wizualnych a52, z Santa Monica w Kalifornii. Zajmujący się efektami wizualnymi i postprodukcją oddział siostrzanych firm Elastic i Rock Paper Scissors (studia filmowego założonego przez zdobywcę Oskara Angusa Walla), studio a52 pracowało nad wielokrotnie nagradzanymi kampaniami reklamowymi, jak również nad czołówką filmową zdobywcy nagrody Emmy, serialu Game of Thrones oraz zeszłoroczną wakacyjną kampanią Czerwonego Krzyża, która zostawała uhonorowana na ostatnim Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy. Dzięki wykorzystaniu wyłącznie układów GPU NVIDIA Quadro® w stacjach roboczych swoich artystów, jak i oprogramowania Smoke i Flare firmy Autodesk, studio a52 stanowiło idealne miejsce do oceny stacji roboczych wyposażonych w technologię NVIDIA Maximus drugiej generacji.

Dyrektor Techniczny Christopher Janney nadzoruje prace badawczo-wdrożeniowe oraz zaplecze techniczne dla zespołu a52, odpowiedzialnego za efekty wizualne, który potrafi liczyć do 25 osób, w zależności od potrzeb projektu. Doświadczywszy wcześniej zalet i niezawodności układów GPU firmy NVIDIA, Janney zapewnił artystom studia a52, którzy zajmują się cyfrowym oświetleniem i cieniowaniem ogromne usprawnienie toku pracy dzięki systemom NVIDIA Maximus. NVIDIA Maximus łączy możliwości układów GPU NVIDIA Quadro w zakresie wizualizacji i interaktywnego projektowania z ogromną mocą obliczeniową układów GPU NVIDIA Tesla® w jednej stacji roboczej, dając tym samym szereg korzyści w toku procesu produkcji.

„Kiedy powiedziałem, że będziemy testować Maximusa, od samego początku wszyscy byli podekscytowani i gotowi do pracy” powiedział Janney. „Unowocześnienie naszych stacji roboczych do konfiguracji Maximus było prostym zadaniem, a integracja z tokiem pracy Autodesk Maya i Chaos Group V-Ray była jeszcze prostsza”.

WYZWANIE

Typowy projekt studia a52 przechodzi wiele etapów od momentu pojawienia się zlecenia od agencji reklamowej, Dyrektora Handlowego, firmy produkcyjnej czy też klienta końcowego. Projekty rozpoczynają się od wstępnej wizualizacji i przechodzą przez kolejne etapy do chwili, gdy sceny kręcone na żywo łączone są z elementami generowanymi komputerowo i dopracowywane z indywidualnymi efektami oświetlenia i cieniowania. Od rozpoczęcia zdjęć do zakończenia, projekt zajmuje przeciętnie od czterech do sześciu tygodni, obejmuje aktywną współpracą klienta i ocenę na każdym etapie.

Kampanie branży samochodowej są jednymi z najbardziej wymagających projektów w dziedzinie efektów specjalnych, gdzie generowane komputerowo, złożone z ogromnej ilości wielokątów, modele samochodów są tworzone tak, by nie można było ich odróżnić od prawdziwych. Studio a52 często zajmuje się reklamami samochodów, ale i innymi projektami, które obciążają potok pracy ekstremalnym zapotrzebowaniem na generowane komputerowo oświetlenie i cieniowanie. Przyspieszanie toku pracy jest ciągłym wyzwaniem, a Maximus kusił obietnicą interaktywnego tworzenia efektów w oknie roboczym, gdy jednocześnie system zajmuje się renderingiem.


Jednym z problemów, z jakim zetknął się zespół studia a52 podczas tworzenia reklamy dla firmy Lexus, była kwestia zdolności do skutecznego śledzenia promieni w czasie rzeczywistym podczas pracy z bardzo dużymi modelami samochodów zbudowanymi w oparciu o dane z programu CAD. Bez technologii NVIDIA Maximus obeszlibyśmy ten problem – wgrywając po jednym modelu samochodu i oświetlając w kolejnych scenach każdy z nich osobno. „Około 70-80% naszej pracy związane jest z modelami złożonymi z ogromnej ilości wielokątów. Wcześniej, przed używaną obecnie konfiguracją systemu Maximus, niechętnie podjęlibyśmy się śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, ponieważ nie mogliśmy wgrać całej geometrii za jednym razem,” wyjaśnia Janney. „Obchodziliśmy ten problem, wgrywając po jednym modelu na raz, oświetlając każdy z nich w osobnych podejściach, na końcu łącząc wszystkie w pojedyncze ujęcie – co było ogromnie czasochłonne. Nie było to efektywne, a czas spędzony na oczekiwaniu potrafił osłabić natchnienie naszych artystów.”

ROZWIĄZANIE

Studio a52 wprowadziło system NVIDIA Maximus na swoich trzech stacjach roboczych i od razu dało się zauważyć znaczącą poprawę ich wydajności. „Korzyści dla oświetleniowców były ogromne” powiedział Janney. „Wstępne efekty oświetlenia powstają znacznie szybciej, rendering iteracji w trakcie udoskonalania oświetlenia i wypełniania teksturami zabiera o połowę mniej czasu niż dotychczas – od trzech minut do dwudziestu sekund na klatkę podczas ostatniego testu. Podczas gdy ramy czasowe projektu nadal obejmują okres czterech do sześciu tygodni, z Maximusem, nasi artyści mogą wrócić z pracy o przyzwoitej godzinie, zamiast czekać na ukończenie renderów. To ogromna zaleta.”


„Mamy teraz możliwość tworzenia większej ilości iteracji koloru i oświetlenia, szybciej osiągając pożądane wyniki. Dzięki usprawnionemu procesowi pracy, możemy wcześniej przedstawić klientowi gotowe ujęcia do zatwierdzenia. Mogę bez wahania polecić konfiguracje oparte o technologię Maximus, zwłaszcza artystom pracującym z oprogramowaniem V-Ray RT. Oprócz znaczących oszczędności czasu, Maximus usprawnia proces pracy kreatywnej, ponieważ skraca czas oczekiwania na przygotowanie renderów. Dzięki temu znacząco usprawniliśmy nasz proces tworzenia obrazów" kontynuuje Janney.

EFEKT

W ramach oceny zalet technologii NVIDIA Maximus, studio a52 zajęło się ponownie obróbką ujęć w zaawansowanych animacjach do reklam lodów Ben and Jerry's, które niedawno realizowali. (można je obejrzeć tu: here i tu: here). Ponownie obrabiając ujęcia z tych kampanii okazało się, że studio a52 mogło uzyskać znaczne, liczone w realnym pieniądzu, oszczędności czasu, w porównaniu do wcześniejszej realizacji projektu na stacji roboczej wyposażonej w jeden układ GPU. Artyści wykorzystują także narzędzie konfiguracji NVIDIA Maximus do optymalizacji pracy stacji roboczych, do uzyskania najlepszej grafiki lub wykorzystania czystej mocy obliczeniowej. W tym konkretnym przypadku, można skonfigurować system Maximus by przydzielił oba układy GPU do renderingu w V-Ray albo przydzielić jeden układ GPU do akceleracji interaktywności interfejsu użytkownika w programie Maya, w czasie gdy drugi przyspiesza śledzenie promieni.

„Testowaliśmy ujęcia z projektu Ben and Jerry’s i muszę powiedzieć, że szkoda iż nie mieliśmy wcześniej konfiguracji Maximusa do tej pracy. To było niesamowite, jak tym razem wszystko gładko poszło” powiedział Janney. „Największe usprawnienie przebiegu pracy, jakiego doświadczyliśmy z Maximusem, spotkało nas podczas początkowych prac nad oświetleniem projektu – jeszcze przed wypełnieniem teksturą – mogliśmy szybko uzyskać wstępne efekty związane z oświetleniem i przedstawić klientowi gotową wersję do oceny”.

„Kolejną czarną dziurą pochłaniającą czas są obliczenia dynamiki, zwłaszcza gdy czekamy na zakończenie pracy bufora – nie możemy się doczekać momentu, gdy w przyszłości Maximus pomoże nam w pracy nad tym i innymi procesami renderingu i obróbki efektów wizualnych.” zakończył Janney.