Nowości

NVIDIA pomaga rozruszać tłumy w rytm samby w animowanym hicie „Rio” studia Blue Sky debiutującym na czele rankingów oglądalności

 
 

Obsada postaci nowego filmu animowanego „Rio” studia Blue Sky nabiera życia w stereoskopowym trybie 3D dzięki profesjonalnym rozwiązaniom graficznym NVIDIA® Quadro®. Film ten odnotował jak dotąd najwspanialszy debiut wśród tytułów, które weszły w tym roku na ekran, zajmując w premierowy weekend z wynikiem 40 milionów USD pierwsze miejsce w rankingu najchętniej oglądanych filmów.

Gwiazdą „Rio” jest postać komputerowo generowanej papugi o imieniu Blu, która ląduje w samym środku dzikiej przygody w Rio de Janeiro w towarzystwie cwanych przyjaciół i wrogów. Film ten był produkowany w wersji stereoskopowej 3D, w związku z czym studio Blue Sky wprowadziło w swój potok produkcyjny szereg narzędzi wykorzystujących szybkość i elastyczność procesorów graficznych (jednostek GPU) Quadro.

„Uczestnictwo w imprezie NVIDIA GPU Technology Conference pozwoliło mi zapoznać się z tym, jak inne studia produkcyjne wykorzystują możliwości jednostek GPU NVIDIA Quadro”, stwierdził Hugo Ayala, starszy współpracownik naukowy studia Blue Sky. „Dysponując tą wiedzą rozpoczęliśmy natychmiast integrowanie w naszym procesie produkcyjnym w Blue Sky zaawansowanych możliwości w zakresie przetwarzania równoległego.”

Tytuł „Rio” był animowany i produkowany w stereoskopowym trybie 3D, dlatego przeglądanie sekwencji obrazów wymagało olbrzymiej mocy obliczeniowej. Ayla dokonał przeniesienia opracowanej wewnętrznie przez Blue Sky przeglądarki o nazwie „Roll” na układy GPU, umożliwiając grafikom Blue Sky przeglądanie wykonywanej przez nich grafiki w trybie stereo.

Dzięki optymalizacji narzędzia „Roll” pod kątem GPU, graficy Blue Sky nie tylko oszczędzali czas, ale także zmniejszyli zapotrzebowanie na przestrzeń dyskową wymaganą przy przeglądaniu poszczególnych klatek, ponieważ wyeliminowano potrzebę przetwarzania, obniżania rozdzielczości, tworzenia i zapisywania poszczególnych stereopar. „Bez Quadro nie byłoby możliwe przeglądanie obrazów HDR o pełnej rozdzielczości filmowej w wersji stereoskopowej 3D w czasie rzeczywistym”, kontynuował Ayala.

Film obfituje w tłumy obecnych w tle komputerowo animowanych postaci, wypełniających m.in. Sambodrom w scenie odtwarzającej osławiony karnawał w Rio de Janeiro. Aby stworzyć te sekwencje, ekipa Blue Sky przygotowała modele sześćdziesięciu różnych typów postaci i szereg innych ich wariacji, które zostały następnie wymieszane ze sobą i dopasowane.

„Dysponując Quadro, gdy mieliśmy do czynienia z sekwencjami zawierającymi dziesiątki, setki, a nawet tysiące postaci, kolory ubrań i innych elementów mogły być dobierane bez konieczności oczekiwania na wykonanie renderingu, który pokazałby nam jak przyjęty przydział strojów wyglądałby dla całego tłumu,” wyjaśnił Ayala. „Byliśmy w stanie modyfikować w ciągu dnia około tuzina tego typu ujęć – coś, czego realizacja w przeszłości zabierałaby szereg tygodni.”

„NVIDIA promuje współpracę obejmującą wymianę na corocznej imprezie GPU Technology Conference idei w ramach społeczności związanej z profesjonalną animacją i produkcją efektów wizualnych, dlatego sprawia nam satysfakcję widzieć jak bardzo zaprocentowało to w przypadku Blue Sky,” powiedział Dominick Spina, menadżer ds. cyfrowych technologii filmowych w firmie NVIDIA. „To zadziwiające, móc ujrzeć stopień zaawansowania studia Blue Sky w kwestii integracji GPU i zobaczyć jak dużo czasu zaoszczędziło ono dzięki przeniesieniu niektórych spośród wykorzystywanych przez nich narzędzi na Quadro.”

Film „Rio” został ukończony w niecałe dwa lata przez zespół, który w szczytowym momencie liczył 300 grafików. W kwestii przyszłych projektów związanych z filmami animowanymi, studio Blue Sky planuje dalszą integrację w ich potoku produkcyjnym optymalizacji pod kątem jednostek GPU. „Nasz proces renderowania wykorzystuje intensywnie ray tracing – jesteśmy zainteresowani poznaniem tego, w jaki sposób moglibyśmy zaimplementować obsługę technologii „sparse voxel” w architekturze NVIDIA CUDA™, by następnie uruchamiać opracowane w ten sposób oprogramowanie na dedykowanej farmie renderującej opartej na jednostkach GPU Quadro,” podsumował Ayala.

Tytuł „Rio” wszedł do kin 15 kwietnia 2011 i jest szóstym filmem fabularnym studia Blue Sky należącego w całości do wytwórni Fox Filmed Entertainment, znanego najbardziej z produkcji serii filmów animowanych „Epoka lodowcowa”.



 
 
 
 
FacebookTwitterGoogle+Nasza KlasaLinkedIn