Nowości

NVIDIA Wprowadza Pierwszy Samochodowy Superkomputer Wykorzystujący Sztuczną Inteligencję

Pojazdy wyposażone w nową platformę DRIVE PX 2 z funkcjami nauczania i obliczeń superkomputerowych mogą rozpoznawać swoje otoczenie i autonomicznie poruszać się po drodze

Product PR
David Koblizek
Product PR Manager Central Eastern Europe
Central Eastern Europe
NVIDIA Ltd
dkoblizek@nvidia.com
+420 777 099 375

Jacek Brol / Ewa Rudkowska
Gamma PR (NVIDIA PR)
nvidia@gammapr.pl
+48 (71) 3632947
+48 (71) 3632223

LAS VEGAS — CES — 4 stycznia 2016 r. — Firma NVIDIA zaprezentowała dziś platformę NVIDIA DRIVE™ PX 2 – najpotężniejsze rozwiązanie do obsługi sztucznej inteligencji w pojazdach.

Nowa platforma obliczeniowa DRIVE™ PX 2 jest przeznaczona do rozwiązywania złożonych problemów, typowych dla rozwoju autonomicznych pojazdów, za pomocą sztucznej inteligencji. Wykorzystano w niej najbardziej zaawansowane procesory graficzne, które umożliwiają stosowanie technik głębokiego nauczania zapewniających pełną kontrolę (360 stopni) nad otoczeniem pojazdu, a także obliczenie bezpiecznej i wygodnej trajektorii jazdy.

„Kierowcy muszą operować w niezwykle złożonym środowisku”, twierdzi Jen-Hsun Huang, współzałożyciel oraz dyrektor generalny firmy NVIDIA. „Najnowsze osiągnięcia w dziedzinach sztucznej inteligencji oraz procesorów graficznych wpływają na rozwój autonomicznych samochodów”.

„Procesor graficzny firmy NVIDIA jest ważnym elementem w rozwoju rozwiązań głębokiego nauczania i obliczeń superkomputerowych. Układy te stanowią podwaliny dla elektronicznych mózgów autonomicznych pojazdów przyszłości, które będą nieustannie monitorować otoczenie wokół siebie z efektywnością, jakiej nie jest w stanie osiągnąć żaden człowiek. Autonomiczne pojazdy zapewnią kierowcom i pasażerom większe bezpieczeństwo, wygodę i usługi dostępne podczas jazdy, a także będą cechować się pięknym wzornictwem – to rozwiązania zaprojektowane z myślą o naszej lepszej przyszłości”.

24 Bilionów Operacji Głębokiego Nauczania na Sekundę
Stworzona z myślą o otwartym środowisku i partnerach z branży motoryzacyjnej , platforma do rozwoju systemów głębokiego nauczania DRIVE PX 2 zapewnia ogromne ilości mocy obliczeniowej, równej wydajności 150 komputerów MacBook Pro.

Dwa procesory Tegra® nowej generacji oraz dwa dedykowane procesory graficzne oparte na nowej architekturze Pascal™ potrafią wykonać łącznie 24 biliony operacji głębokiego nauczania na sekundę, przyśpieszając obliczenia używane podczas procesu uczenia się sieci neuronowych. To ponad dziesięciokrotnie więcej niż produkt poprzedniej generacji.

Nowe możliwości sprawiają, że system DRIVE PX 2 może szybko nauczyć się radzenia sobie z niespodziewanymi sytuacjami, jakie spotykamy co dzień na drodze – przeszkodami, nieuważnymi kierowcami oraz robotami drogowymi. Głębokie nauczanie sprawdza się także w trudnych warunkach pogodowych oraz oświetleniowych, gdzie zawodzą typowe techniki rozpoznawania obrazu, czyli np. w deszczu, śniegu oraz mgle, a także podczas jazdy o wschodzie lub zachodzie słońca, bądź w całkowitych ciemnościach.

Dokonując operacji zmiennoprzecinkowych procesor graficzny użyty w rozwiązaniu DRIVE PX2 może przetworzyć do 8 bilionów operacji na sekundę. To ponad czterokrotnie więcej niż produkt poprzedniej generacji. Dzięki tym usprawnieniom partnerzy mogą mają do dyspozycji pełną gamę algorytmów do wykorzystania w autonomicznych pojazdach, w tym obsługę wielu czujników, funkcje lokalizacji oraz planowania trasy. Układ zapewnia również możliwość wykonywania wysokoprecyzyjnych obliczeń niezbędnych przy przetwarzaniu warstw sieci głębokiego nauczania.

Głębokie Nauczanie w Autonomicznych Pojazdach
Autonomiczne pojazdy rozpoznają swoje otoczenie za pomocą szeregu czujników. DRIVE PX 2 może przetworzyć jednocześnie sygnały z 12 czujników – kamer wideo, lidarów, radarów oraz czujników ultradźwiękowych. Za ich pomocą pojazd może dokładnie wykrywać i rozpoznać obiekty na trasie, obliczyć ich położenie względem pojazdu oraz okolicznego terenu, a następnie obliczyć optymalną i bezpieczną trasę.

Jest to możliwe dzięki pakietowi narzędzi, bibliotek oraz modułów NVIDIA DriveWorks™, który przyśpiesza procesy testowania autonomicznych pojazdów. DriveWorks obsługuje kalibrację czujników, rejestrację i przetwarzanie danych z otoczenia (360 st) oraz synchronizację informacji, przetwarzając strumieniowane dane za pomocą złożonej sieci algorytmów zarówno przez wyspecjalizowane jak i ogólne procesory platformy DRIVE PX 2. Firma NVIDIA udostępnia moduły oprogramowania przeznaczone do obsługi każdego aspektu procesu autonomicznej jazdy, od wykrywania obiektów, przez klasyfikację i segmentację, po lokalizację pojazdu na mapie oraz planowanie trasy.

Kompletne Rozwiązanie do Głębokiego Nauczania
Rozwiązanie firmy NVIDIA jest kompleksowe i składa się z pakietu NVIDIA DIGITS™ służącego do szkolenia głębokiej sieci neuronowej oraz platformy DRIVE PX 2 przeznaczonej do wdrożenia tej sieci w pojeździe.

DIGITS to narzędzie do rozwoju, szkolenia i wizualizacji głębokich sieci neuronowych, które może pracować pod kontrolą dowolnego systemu wyposażonego w procesory graficzne NVIDIA – od komputerów osobistych i superkomputerów, po rozwiązania Amazon Web Services oraz sprzęt zgodny ze standardem Open Rack, taki jak niedawno zapowiedziany system Big Sur firmy Facebook. Wyszkolony model sieci neuronowej pracuje na urządzeniu NVIDIA DRIVE PX 2 wbudowanym w pojazd.

Żywe Zainteresowanie Rynku
Od momentu premiery pierwszej generacji DRIVE PX, które miało miejsce zeszłego lata, ponad 50 producentów samochodów, deweloperów oraz instytucji badawczych rozpoczęło rozwój autonomicznych pojazdów z wykorzystaniem tego rozwiązania. Wielu z nich chwali sobie wydajność, możliwości oraz łatwość programowania nowej platformy.

„Dzięki platformie głębokiego nauczania DIGITS firmy NVIDIA uzyskaliśmy ponad 96% dokładności w rozpoznawaniu znaków drogowych dostępnych w bazie Ruhr-Universität Bochum w zaledwie 4 godziny. Znamy grupy, które poświęciły lata na rozwój systemów wykorzystujących klasyczne algorytmy rozpoznawania obrazu zapewniające podobny poziom dokładności. W porównaniu z nimi my osiągnęliśmy ten pułap z prędkością światła”.

— Matthias Rudolph, dyrektor działu architektury systemów wspomagania kierowcy w firmie Audi

„BMW analizuje możliwość wykorzystania rozwiązań głębokiego nauczania w wielu aspektach, od autonomicznej jazdy po kontrolę jakości w procesach produkcji. Niezwykle ważną cechą jest możliwość szybkiego szkolenia sieci neuronowych za pomocą dużych ilości danych. Nasz klaster procesorów graficznych z pakietem NVIDIA DIGITS zapewnia nam wspaniałe efekty”.

— Uwe Higgen, dyrektor biura technologicznego grupy BMW w Stanach Zjednoczonych

„Głębokie nauczanie pozwoliło usprawnić technologie rozpoznawania otoczenia, które są teraz znacznie bliższe efektywności kierowcy - człowieka i skuteczniejsze od rozwiązań wykorzystujących komputerowe rozpoznawanie obrazu”.

— Ralf G. Herrtwich, dyrektor ds. automatyzacji pojazdów w firmie Daimler

„Połączenie głębokiego nauczania z oprogramowaniem NVIDIA DIGITS zaowocowało 30-krotnym usprawnieniem szkolenia algorytmów wykrywania pieszych. Nieustannie testujemy i rozwijamy nasze rozwiązania, przenosząc je na platformę NVIDIA DRIVE PX”.

— Dragos Maciuca, dyrektor techniczny Centrum Badań i Innowacji Ford

Platforma DRIVE PX 2 będzie ogólnodostępna w czwartym kwartale 2016 roku. Partnerzy pracujących nad rozwojem platformy zapewniony otrzymają dostęp do platformy już w drugim kwartale.

Bądź na bieżąco z firmą NVIDIA:


O firmie NVIDIA
Od 1993 roku NVIDIA (NASDAQ: NVDA) wiedzie prym w sztuce i rzemiośle tworzenia systemów obliczeń wizualnych. Technologie stworzone przez firmę przekształcają świat pełen wyświetlaczy w pełni interaktywne środowisko dla wszystkich użytkowników – od graczy po naukowców, od konsumentów po przedsiębiorstwa. Więcej informacji można znaleźć na stronach http://nvidianews.nvidia.com/ i http://blogs.nvidia.com.

Pewne oświadczenia przedstawione w tej informacji prasowej w tym również, choć nie wyłącznie, oświadczenia odnośnie: funkcji, wydajności, dostępności oraz korzyści wynikających z zastosowania i wdrożenia NVIDIA DRIVE PX 2 i NVIDIA DriveWorks są oświadczeniami wybiegającymi w przyszłość i jako takie są obciążone ryzykiem i niepewnością, przez co stan faktyczny może znacząco różnić się od oczekiwań. Ważnymi czynnikami mogącymi spowodować istotne zmiany przedstawionych wyników są m.in. globalna sytuacja ekonomiczna; wpływ zewnętrznych dostawców produkujących, montujących, pakujących i testujących produkty firmy NVIDIA; wpływ postępu technologicznego i konkurencji; odbiór produktów firmy NVIDIA i produktów jej partnerów przez rynek; wady konstrukcyjne, produkcyjne lub programowe; zmiany w zainteresowaniach i potrzebach klientów; zmiany standardów i interfejsów branżowych; nieoczekiwana utrata wydajności produktów lub technologii po zintegrowaniu ich w systemach; oraz inne czynniki ryzyka wyszczególniane w pewnych okresach czasu w raportach firmy NVIDIA przesyłanych do Securities and Exchange Commission (Komisja Papierów Wartościowych i Giełd), w tym w dokumencie Form 10-Q za okres finansowy zakończony 25 pażdziernika 2015 roku. Kopie dokumentów dostarczonych Komisji są dostępne bezpłatnie, w niezmienionej formie, na stronie internetowej firmy NVIDIA. Te wybiegające w przyszłość oświadczenia nie stanowią gwarancji przyszłych wyników i obowiązują tylko w chwili ich opublikowania, a z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez prawo, firma NVIDIA nie podejmuje żadnych zobowiązań dotyczących aktualizacji tych wybiegających w przyszłość oświadczeń.

###

© 2016 NVIDIA Corporation. Wszystkie prawa zastrzeżone. NVIDIA, logotyp NVIDIA, GeForce GTX, NVIDIA Maxwell, GameWorks oraz DesignWorks są znakami towarowymi i/lub zarejestrowanymi znakami towarowymi NVIDIA Corporation w Stanach Zjednoczonych i/lub w pozostałych państwach. Pozostałe nazwy firm i produktów mogą być znakami towarowymi odpowiednich firm, z którymi są związane. Funkcjonalność, ceny, dostępność i specyfikacje mogą ulec zmianie bez powiadomienia.