Technologie

Technologia Dynamic Super Resolution
divider

Technologia DSR

Technologia Dynamic Super Resolution sprawia, że gra renderowana jest w wyższej, bardziej szczegółowej rozdzielczości, a następnie skalowana w dół do rozdzielczości Twojego monitora, zapewniając Ci grafikę w jakości 4K na ekranie HD.

Nasza nowa architektura Maxwell wprowadza mnóstwo innowacyjnych, ekscytujących technologii, które udoskonalają Twoje gry w spektakularny sposób. Spośród tych nowych technologii, rozwiązanie Dynamic Super Resolution (DSR) będzie najbardziej efektowne, udoskonalając każdą grę, która obsługuje rozdzielczości powyżej 1920x1080.

Jak działa technologia DSR?

Sprawia ona po prostu, że gra renderowana jest w wyższej, bardziej szczegółowej rozdzielczości, a następnie skalowana w dół do rozdzielczości Twojego monitora, zapewniając Ci grafikę w jakości 4K i rozdzielczości 3840x2160 na dowolnym ekranie.

 

 

Entuzjaści posiadający kompatybilne monitory i wiedzę techniczną określają ten proces jako Downsampling lub Super Sampling. Technologia DSR radykalnie poprawia możliwości tego procesu poprzez zastosowanie wysokiej jakości filtru zaprojektowanego specjalnie pod kątem tego zadania. Technologia DSR ułatwia również ten proces dzięki zintegrowanej w GeForce Experience opcji włącz/wyłącz. Jest także kompatybilna ze wszystkimi monitorami, eliminując konieczność posiadania wiedzy technicznej oraz jest zintegrowana z optymalnymi ustawieniami oprogramowania GeForce Experience.

 

Technologia DSR jest automatycznie włączona w oprogramowaniu GeForce Experience

 

W scenie otwierającej gry Dark Souls II, gracze znajdują się w otoczeniu kołyszących się traw. Przy rozdzielczości 1920x1080, trawa mocno migocze i błyszczy przy poruszaniu i sprawia wrażenie jakby brakowało szczegółów. Widać to na naszym zrzucie ekranowym:

Scena otwierająca z gry Dark Souls II z wyłączoną technologią DSR

 

Badając szczegółowo piksele widać, że trawa wyświetlana jest w taki sposób, ponieważ rozdzielczość 1920x1080 nie zapewnia wystarczającej liczby punktów próbkowania, by odzwierciedlić w wystarczająco szczegółowy sposób źdźbło trawy:

Niewystarczająca liczba punktów próbkowania w drobnych szczegółach trawy przy rozdzielczości 1920x1080

 

W rozdzielczości 3840x2160 (4K) liczba punktów próbkowania jest czterokrotnie wyższa, umożliwiając zarejestrowanie w grze i wyrenderowanie większej ilości szczegółów każdego źdźbła trawy.

Czterokrotnie wyższa liczba punktów próbkowania przy rozdzielczości 3840x2160 (4K)

 

Wreszcie, technologia DSR stosuje specjalnie do tego celu stworzony, 13-stopniowy filtr Gaussa, by obraz w jakości 4K skalować w dół do rozdzielczości 1920x1080 i wyświetlić go na monitorze:

Technologia DSR wykorzystuje specjalny, 13-stopniowy filtr Gaussa

 

Technologia DSR znacząco poprawia jakość obrazu, a dzięki zastosowaniu 13-stopniowego filtra Gaussa, artefakty związane z aliasingiem, pojawiające się w przypadku tradycyjnych metod downsamplingu, w znacznym stopniu są redukowane lub całkowicie eliminowane, co jeszcze bardziej podnosi jakość obrazu.

Rozdzielczość 1920x1080 w trybie 4K DSR

 

Trawa jest dobrym przykładem do zademonstrowania punktów próbkowania, ale nie myślcie, że jest to jedyna korzyść, jaką oferuje technologia DSR. Technologia DSR w niemal każdej grze w pewnym zakresie poprawi jakość tekstur, cieni, efektów, wygładzania krawędzi, cieniowania ambient occlusion, szczegółowości geometrycznej oraz szczegółowości modeli.

Włączenie funkcji DSR jest banalnie proste: po prostu kliknij opcję "Optymalizuj" w oprogramowaniu GeForce Experience 2.1.2 mając zainstalowany sterownik WHQL GeForce 344.11 lub nowszy. Technologia nie jest obsługiwana jedynie w przypadku gier, które nie oferują możliwości skalowania interfejsu użytkownika i/lub nie obsługują rozdzielczości powyżej 1920x1080. Jeśli mimo to chciałbyś (na przykład pod kątem zrzutów ekranowych) włączyć technologię DSR w tych grach lub w innych tytułach, które nie są obsługiwane przez oprogramowanie GeForce Experience, włącz panel sterowania NVIDIA, wybierz parametry skalowanie technologii DSR i odpowiednią rozdzielczość w grze dla trybu DSR.

Ustawienia parametrów skalowania technologii DSR w panelu sterowania NVIDIA

 

Ustawienia rozdzielczości trybu DSR w grze Dark Souls II

 

Możesz również dostosować stopień rozmycia 13-stopniowego filtra Gaussa bezpośrednio z poziomu panelu sterowania NVIDIA. Umożliwia to graczom dokładną regulację wyglądu obrazu w trybie DSR, podobnie jak w przypadku ustawień ostrości w popularnej wtyczce SweetFX do przetwarzania końcowego w grach.

Dostosuj stopień rozmycia 13-stopniowego filtra Gaussa z poziomu panelu sterowania NVIDIA

 

Technologia DSR dosłownie zmienia oblicze gier. W rozdzielczości 4K szczegóły są wyraźniejsze, efekty i cieniowanie lepsze, a ogólna jakość obrazu o wiele wyższa. Po prostu kliknij przycisk Optymalizuj w oprogramowaniu GeForce Experience, a natychmiast przeniesiesz swoje gry na niespotykany dotąd poziom szczegółowości i dasz się porwać rozgrywce, jakiej jeszcze nie widziałeś.

Ta sama technologia jest również wykorzystywana do udoskonalania rzeczywistości wirtualnej.