Nowości

Kikoriki. Początki, pierwsza rosyjska produkcja w formacie stereo 3D budzi się do życia dzięki technologiom NVIDIA

 
 

Energiczny, kochający zabawę królik ‘Krash’
Energiczny, kochający zabawę królik ‘Krash’

Dla Studia Animacji „Petersburg” (Riki Group) , i w zasadzie całego rosyjskiego przemysłu animacji, “Kikoriki. Początek”. to ogromne osiągnięcie, pierwszy pełnometrażowy film w formacie stereo 3D uchwycony za pomocą dwóch kamer pracujących w układzie stereo. Wykorzystując profesjonalne rozwiązania graficzne NVIDIA® Quadro®, animatorzy rosyjskiego Studia Animacji "Petersburg" mogli zoptymalizować swój tok pracy nad produkcją stereo 3D i stworzyć film, który utrzymuje światowe standardy w dziedzinie animacji.

Pełnometrażowy, rosyjski film animowany “Kikoriki. Początek” będzie miał swoją premierę w grudniu 2011. Nie jest on kolejną opowieścią o ludowym bohaterze, tak bardzo popularną wśród rosyjskich dzieci. Akcja osadzona jest w samym środku współczesnej metropolii, gdzie żyją miliony milutkich ‘Kikoriki’, wśród strzelistych drapaczy chmur, pędzących autobusów, pociągów i latających obiektów.

WYZWANIE
Studio Animacji “Petersburg”
Studio Animacji “Petersburg”

„Musieliśmy się zmierzyć ze złożonym wyzwaniem – stworzeniem animowanego filmu skierowanego nie tylko do rosyjskiej publiczności, ale także widzów z całego świata,” powiedziała Nadezhda Kuznetsova, dyrektor generalny Studia Animacji „Petersburg”. „Jakość produkcji była dla nas niezwykle istotna, ponieważ ‘Kikoriki. Początek’ jest tylko pierwszą częścią spośród trzech pełnometrażowych filmów o świecie Kikoriki. Wiedzieliśmy, że musimy przyciągnąć i zachwycić widzów tym filmem tak, aby z entuzjazmem oczekiwali kolejnych dwóch.”

Kuznetsova wyjaśniła, iż początkowo projekt miał być stworzony w formie animacji 2D, jednak kiedy rozpoczęto produkcję twórcy poczuli, że format stereo 3D to lepszy wybór dla tej opowieści. W celu zoptymalizowania jakości obrazu, zespół kreatywny podjął decyzję, aby wyprodukować film w formacie stereo 3D zamiast wykonywać konwersję 2D-3D w procesie postprodukcji.

ROZWIĄZANIE
Dyrektor Studia Animacji „Petersburg”, Denis Chernov oglądający materiał stereo
Dyrektor Studia Animacji „Petersburg”, Denis Chernov oglądający materiał stereo.

Wykorzystując NVIDIA® 3D Vision™ Pro zespół otrzymał proste i niezawodne rozwiązanie do wizualizacji w wysokiej jakości, wielkoskalowych obiektów w formacie stereo 3D na dużym ekranie. Włączając w to użycie aktywnych okularów migawkowych3D Vision Pro i komunikacji radiowej (120 MHz) do różnorodnych zastosowań.

„Zaczęliśmy pracować z najnowszym pakietem oprogramowania Autodesk Maya, z wbudowanym wsparciem dla trybu stereo i NVIDIA 3D Vision Pro," wyjaśnił Oleg Muranov, dyrektor techniczny, Studio Animacji „Petersburg”. „Rozwiązanie to pozwoliło nam szybko przekształcić widok z pojedynczej kamery w tryb stereo. Aktywne, stereoskopowe okulary migawkowe NVIDIA 3D Vision Pro, wykorzystywane do podglądu projektu znacznie przyspieszyły nasz proces. To relatywnie niedrogie rozwiązanie pozwoliło nam szybko dostosować nasz tok pracy do produkcji stereo 3D.”

Dzisiaj, w procesie produkcji studio wykorzystuje pakiet Autodesk Maya do animacji 3D, oprogramowanie RenderMan Pro Server firmy Pixar wraz z RenderMan Studio, program Nuke do kompozycji firmy The Foundry (który również obsługuje technologię NVIDIA 3D Vision Pro) oraz Adobe Premiere Pro CS5 do edycji. Każda z tych aplikacji jest zoptymalizowana pod kątem pracy na jednostkach obliczeniowych (układach GPU) profesjonalnych rozwiązań graficznych NVIDIA Quadro oraz do pracy z silnikiem Mercury Playback (kluczowym komponentem Adobe Premiere Pro CS5). Umożliwia to obróbkę końcowego materiału w czasie rzeczywistym, podczas pracy w Adobe Premiere Pro. Oprogramowanie Cerebro firmy CineSoft wykorzystano do zarządzania produkcją oraz współdzielenia, a także do przechowywania i wymiany plików.

System Cerebro wyposażony jest w odtwarzacz Mirada, który pozwala podglądać zgromadzone pliki wideo i zdjęcia oraz nagrywać komentarze audio i wideo – wszystko w czasie weryfikacji sekwencji. Dzięki profesjonalnym rozwiązaniom graficznym Quadro, Mirada jest w stanie wyświetlić duże pliki graficzne (o szerokości do 32 000 pikseli) i wykonać wstępną korekcję kolorów z wykorzystaniem procesorów pikseli (Pixel Shader).Wersja Mirada Pro obsługuje rozmaite technologie obrazowania w formacie stereo 3D włączając w to rozwiązania NVIDIA 3D Vision Pro.

Muranov dodał, “Moduł Mirada Pro z obsługą podglądu stereo i możliwością nanoszenia komentarzy w trybie stereo z różną głębią kadru znacznie uprościł pracę naszych kierowników i producentów."

EFEKT
Drużyna Kikoriki, bohaterowie
Drużyna Kikoriki, bohaterowie

Studio Animacji „Petersburg” oceniło kilka technologii przed opracowaniem procesu produkcji dla “Kikoriki. Początek,” i ostatecznie wybrało rozwiązanie najlepsze w swojej klasie. Sprawdzone i niezawodne, profesjonalne produkty NVIDIA Quadro i 3D Vision Pro pomogły osiągnąć mnóstwo usprawnień we wszystkich aspektach procesu produkcji. Praca z tymi produktami i technologiami firmy NVIDIA sprawiła, że produkcja filmu stereo 3D stała się nie tylko rzeczywistością, ale i sukcesem zespołu ze Studia Animacji „Petersburg”.

Wynik końcowy to sukces dla wszystkich. Widzowie na całym świecie wkrótce będą oglądać “Kikoriki. Początek” w olśniewającym formacie stereo 3D, a zespół producentów ze Studia Animacji „Petersburg” poradził sobie z wykonaniem tego ambitnego projektu w ramach budżetu i bez żadnych kompromisów względem jakości obrazu.



 
 
 
 
FacebookTwitterGoogle+Nasza KlasaLinkedIn