Nowości

NVIDIA udostępnia społeczności otwartego oprogramowania kompilator oparty o architekturę CUDA

Popularny kompilator LLVM umożliwia stosowanie obliczeń z wykorzystaniem procesorów graficznych w wielu językach programowania

Product PR
Igor Stanek
Product PR Manager Notebooks/ION
EMEAI
NVIDIA Ltd
istanek@nvidia.com
+44 7775 940868
+42 0602 135136

Ewa Rudkowska / Kasia Kaplon
Tabasco s.c. (NVIDIA PR)
tabasco@tabasco.pl
+48 (71) 3632947
+48 (71) 3632223

SANTA CLARA, Kalifornia — 9 maja 2012 r. — Firma NVIDIA poinformowała dziś, że LLVM, jeden z najpopularniejszych kompilatorów w świecie otwartego oprogramowania, został wyposażony w obsługę procesorów graficznych firmy NVIDIA. Dzięki temu, liczba naukowców, niezależnych producentów oprogramowania (ISV) i języków programowania, którzy mogą korzystać z zalet akceleracji przez procesory graficzne, została znacząco zwiększona.

LLVM jest bardzo popularną, otwartą infrastrukturą kompilatora, która cechuje się modułową konstrukcją, co ułatwia dodawanie obsługi nowych języków programowania i architektur procesorów. Obsługa architektury CUDA® umożliwia wprowadzenie masywnie równoległej akceleracji obliczeniowej na procesorach graficznych firmy NVIDIA w językach C, C++ i Fortran. W wyniku współpracy z deweloperami LLVM firma NVIDIA udostępniła zmiany w kodzie źródłowym rdzenia kompilatora oraz wewnętrznych mechanizmach równoległego wykonywania instrukcji dla architektury CUDA, umożliwiając programistom tworzenie aplikacji akcelerowanych przez procesory graficzne w większej liczbie języków programowania. Dzięki temu obliczenia na procesorach graficznych staną się bardziej dostępne i popularne niż kiedykolwiek.

Platforma LLVM obsługuje wiele języków i interfejsów programowania, w tym C/C++, Objective=C, Fortran, Ada, Haskell, Java bytecode, Python, Ruby, ActionScript, GLSL i Rust. To również infrastruktura kompilatora wykorzystywanego przez firmę NVIDIA do obsługi architektury CUDA C/C++ i stosownego przez wiele wiodących firm, takich jak Apple, AMD i Adobe.

„Firma Double Negative dostosowała swój solver dynamiki płynów do własnego języka o nazwie Jet, który został oparty na LLVM”, powiedział Dan Bailey, badacz w firmie Double Negative i współautor projektu LLVM. „Oprócz obsługi istniejących architektur, nowy otwarty kompilator LLVM firmy NVIDIA znacznie ułatwił skompilowanie wysoce zoptymalizowanego kodu pod architekturę procesorów graficznych firmy NVIDIA, która znacząco przyśpieszyła obliczenia symulacji używanych w filmowych efektach specjalnych.”

„W oprogramowaniu MathWorks użyliśmy elementów łańcucha narzędziowego LLVM do wprowadzenia obsługi procesorów graficznych w języku MATLAB”, oświadczyła Silvina Grad-Freilich, starszy menedżer ds. marketingu obliczeń równoległych w firmie MathWorks. „Wsparcie dla procesorów graficznych w otwartym kompilatorze LLVM jest przydatną cechą dla technicznej społeczności, której służymy.”

„Kod, który udostępniliśmy w LLVM jest oparty na sprawdzonych i popularnych produktach wyposażonych w architekturę CUDA, gwarantując programistom niezawodność i pełną kompatybilność z setkami milionów kart graficznych firmy NVIDIA, które obecnie pracują w ogromnej liczbie komputerów PC i serwerów”, powiedział Ian Buck, dyrektor generalny w firmie NVIDIA ds. oprogramowania do obliczeń z wykorzystaniem procesorów graficznych. „To prawdziwy kamień milowy w rozwoju obliczeń na procesorach graficznych, dzięki któremu naukowcy i programiści otrzymują ogromne możliwości wyboru języka programowania i architektury sprzętowej dla aplikacji nowej generacji.”

Aby pobrać najnowszą wersję kompilatora LLVM z obsługą procesorów graficznych firmy NVIDIA, odwiedź witrynę LLVM.

Więcej informacji na temat obliczeń z wykorzystaniem procesorów graficznych dostępnych jest na stronie internetowej NVIDIA. Aby dowiedzieć się więcej o platformie CUDA lub pobrać najnowszą wersję, odwiedź stronę internetową CUDA. Wiadomości o firmie NVIDIA, informacje o produktach, zdjęcia i materiały wideo można znaleźć w kąciku prasowym NVIDIA.

O firmie NVIDIA
NVIDIA (NASDAQ: NVDA) uświadomiła światu moc i znaczenie grafiki komputerowej, konstruując w 1999 roku układ GPU. Obecnie jej procesory stosowane są w szerokim zakresie urządzeń od smartfonów, aż po superkomputery. Procesory mobilne NVIDIA wykorzystywane są w telefonach komórkowych, tabletach i systemach informacyjno-rozrywkowych w motoryzacji. Gracze PC polegają na układach GPU, ciesząc się możliwością obcowania ze światami oferującymi spektakularne i porywające wrażenia. Profesjonaliści wykorzystują je do tworzenia grafiki 3D i efektów wizualnych w filmach oraz projektowania wszystkiego od kijów golfowych, aż po samoloty odrzutowe Jumbo Jet. Natomiast badacze stosują układy GPU, aby przesuwać granice nauki dzięki obliczeniom o wysokiej wydajności. Firma posiada ponad 4500 ogólnoświatowych patentów, włączając te dotyczące fundamentalnych kwestii nowoczesnych technologii obliczeniowych. W celu uzyskania dodatkowych informacji, odwiedź stronę www.nvidia.pl.

Pewne oświadczenia przedstawione w tej informacji prasowej, w tym wpływ i korzyści wynikające z zastosowania procesorów graficznych NVIDIA oraz wpływy patentów firmy na nowoczesne komputery są oświadczeniami wybiegającymi w przyszłość i jako takie są obciążone ryzykiem i niepewnością, przez co stan faktyczny może znacząco różnić się od oczekiwań. Czynnikami mogącymi spowodować istotne zmiany przedstawionych wyników są m.in. globalna sytuacja ekonomiczna; wpływ zewnętrznych dostawców produkujących, montujących, pakujących i testujących produkty firmy NVIDIA; wpływ postępu technologicznego i konkurencji; odbiór produktów firmy NVIDIA i produktów jej partnerów przez rynek; wady konstrukcyjne, produkcyjne lub programowe; zmiany w zainteresowaniach i potrzebach klientów; zmiany standardów i interfejsów branżowych; nieoczekiwana utrata wydajności produktów lub technologii po zintegrowaniu ich w systemach; oraz inne czynniki ryzyka wyszczególniane w pewnych okresach czasu w raportach firmy NVIDIA przesyłanych do Securities and Exchange Commission (Komisja Papierów Wartościowych i Giełd), w tym w dokumencie Form 10-Q za okres finansowy zakończony 29 stycznia 2012 r. Kopie dokumentów dostarczonych Komisji są dostępne bezpłatnie, w niezmienionej formie, na stronie internetowej firmy NVIDIA. Te wybiegające w przyszłość oświadczenia obowiązują tylko w chwili ich opublikowania, a z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez prawo, firma NVIDIA nie podejmuje żadnych zobowiązań dotyczących aktualizacji tych wybiegających w przyszłość oświadczeń.

###

© 2012 NVIDIA Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone. NVIDIA, logotyp NVIDIA oraz CUDA są znakami towarowymi lub zarejestrowanymi znakami towarowymi NVIDIA Corporation w Stanach Zjednoczonych i pozostałych krajach. Inne nazwy firm i produktów mogą być znakami towarowymi ich prawnych właścicieli. Funkcjonalność, ceny, dostępność i specyfikacje mogą ulec zmianie bez powiadomienia.