Nowości

Procesory graficzne firmy NVIDIA umożliwiają wprowadzenie architektury ARM64 w systemach obliczeń wielkoskalowych

Product PR
Igor Stanek
Product PR Manager Notebooks/ION
EMEAI
NVIDIA Ltd
istanek@nvidia.com
+44 7775 940868
+42 0602 135136

Jacek Brol / Ewa Rudkowska
Gamma PR (NVIDIA PR)
nvidia@gammapr.pl
+48 (71) 3632947
+48 (71) 3632223

Tesla

LEIPZIG, Niemcy — ISC’14 — 23 czerwca 2014 r. — Firma NVIDIA® poinformowała o wprowadzeniu na rynek przez dostawców serwerowych pierwszych 64-bitowych systemów rozwojowych, opartych na procesorach ARM, przeznaczonych do obliczeń wielkoskalowych w środowiskach HPC, które wykorzystują wydajność i możliwości procesorów graficznych NVIDIA.

Procesory wykorzystujące 64-bitową architekturę ARM zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze mikro-serwerów i web serwerów ze względu na ich wyjątkową wydajność energetyczną. Teraz układy te mogą również służyć do realizacji zadań wymagających obliczeń wielkoskalowych, za sprawą połączenia z akceleratorami graficznymi wykorzystującymi platformę programowania równoległego NVIDIA CUDA® 6.5, która obsługuje 64-bitowe procesory ARM.

Dzięki tym akceleratorom serwery oparte na procesorach ARM64 mogą realizować zadania obliczeń wielkoskalowych, a tym samym umożliwiają tworzenie wysokowydajnych systemów, które wykorzystują energooszczędność oraz elastyczność architektury ARM. Poniżej opublikowano listę pierwszych systemów ARM64.

Wysoce efektywne systemy do obliczeń wielkoskalowych
Nowe serwery oparte na architekturze ARM64, wyposażone w procesory centralne Applied Micro X-Gene oraz procesory graficzne NVIDIA Tesla® K20 umożliwiają stworzenie wydajnej, efektywnej konfiguracji, idealnej do obliczeń wysokowydajnych lub obsługi ogromnych ilości informacji w centrach danych. Użytkownicy mogą także wykorzystać setki istniejących aplikacji naukowych i technicznych wykorzystujących język programowania CUDA – wystarczy przekompilować je pod systemy oparte na architekturze ARM64.

„Firma NVIDIA stworzyła najbardziej złożoną na świecie platformę dedykowaną akcelerowanym obliczeniom - serwery, oprogramowanie, narzędzia programistyczne, procesory oraz powiązane technologie, a wszystko jest zoptymalizowane pod kątem branży obliczeń wielkoskalowych”, twierdzi Ian Buck, wice dyrektor działu Accelerated Computing w firmie NVIDIA. „Dzięki procesorom graficznym producenci serwerów mogą tworzyć systemy idealne do obliczeń wielkoskalowych, oparte na elastycznych procesorach ARM64. W efekcie powstają nowe, innowacyjne rozwiązania do obliczeń wielkoskalowych”.

Architektura ARM napędza rozwój naukowy
„Chcemy wykorzystywać najnowsze zdobycze technologii, zarówno na rynku obliczeń wielkoskalowych, jak i z innych sektorów. Dzięki nim możemy dokonywać całkowicie nowych odkryć”, twierdzi Pat McCormick, starszy pracownik naukowy w Labolatorium Narodowym w Los Alamos. „Współpracujemy z firmą NVIDIA nad możliwością połączenia akceleracji na procesorach graficznych z nowatorskimi technologiami, takimi jak architektura ARM, które pozwolą nam dążyć do nowych odkryć naukowych i innowacji”.

„Dostępność akcelerowanych serwerów opartych na 64-bitowych procesorach ARM jest jednym z najważniejszych wydarzeń tego roku na rynku obliczeń wielkoskalowych”, twierdzi Earl Joseph, wicedyrektor programowy ds. obliczeń wielkoskalowych w IDC. „Wiemy, iż w społeczności obliczeń wielkoskalowych istnieje duże zainteresowanie 64-bitowymi systemami ARM, wspartymi układami graficznymi, do realizacji przyszłych projektów obliczeniowych”.

Dostępne w następnym miesiącu
Pierwsze platformy oparte na 64-bitowych procesorach ARM64 akcelerowane przez procesory graficzne trafią do sprzedaży w lipcu i zostaną wprowadzone na rynek przez firmy Cirrascale Corp. oraz E4 Computer Engineering. Premiera komercyjnych wersji tych systemów jest planowana na dalsze miesiące tego roku. Również grupa Eurotech planuje wprowadzić komercyjne wersje swoich systemów jeszcze w tym roku. Szczegółowe dane techniczne systemów:

  • Cirrascale RM1905D – serwer 1U o dużym zagęszczeniu, typu „dwa w jednym”, wyposażony w dwa akceleratory graficzne Tesla K20; zapewnia wysoką wydajność i cechuje się niskimi kosztami eksploatacji obsługiwanych systemów chmury prywatnej, publicznej, obliczeń wysokowydajnych i aplikacji dla przedsiębiorstw.
  • E4 EK003 – gotowe rozwiązanie serwerowe 3U typu produkcyjnego, cechujące się niskim zużyciem energii, z dwoma płytami głównymi i dwoma akceleratorami graficznymi Tesla K20, zaprojektowanymi do zadań przetwarzania danych sejsmicznych, sygnałowych i obrazowych, analizy wideo, analizy ścieżek, aplikacji internetowych oraz przetwarzania typu MapReduce.
  • Eurotech – serwery Aurora o ultra dużym zagęszczeniu, wydajne energetycznie i modułowe, do obliczeń wielkoskalowych, oparte na firmowej technologii Brick i wyposażone w bezpośredni system chłodzenia Direct Hot Liquid Cooling

Firma NVIDIA prezentuje nowe systemy rozwojowe oparte na architekturze ARM podczas Międzynarodowej Konferencji Superkomputerowej (ISC) w dniach 23-26 czerwca na stanowisku 230.

Informacje o akceleratorach graficznych NVIDIA Tesla
Procesory graficzne Tesla to grupa układów firmy NVIDIA przeznaczonych do wspomagania obliczeń naukowo-inżynieryjnych, opartych na platformie NVIDIA CUDA przeznaczonej do obliczeń równoległych. Procesory graficzne Tesla zostały zaprojektowane od podstaw z myślą o zapewnieniu wysokiej wydajności i energooszczędności obliczeń wielkoskalowych, badań obliczeniowych i superkomputerach, obsługi danych wielkoskalowych oraz zadań związanych z uczeniem maszynowym (ang. machine learning), zapewniając znacząco wyższy poziom akceleracji w wielu aplikacjach naukowych i komercyjnych od samych procesorów centralnych typu CPU.

Bądź na bieżąco z firmą NVIDIA:

  • Polub nas na Facebooku.
  • Połącz się z nami w serwisie LinkedIn.
  • Śledź nas na Twitterze.
  • Wyświetl filmy od firmy NVIDIA w serwisie YouTube.
  • Czytaj blog firmy NVIDIA.
  • Subskrybuj kanał informacyjny codziennych wiadomości firmy NVIDIA za pomocą czytnika wiadomości Pulse.

O firmie NVIDIA
Od 1993 roku NVIDIA (NASDAQ: NVDA) wiedzie prym w sztuce i rzemiośle tworzenia systemów obliczeń wizualnych. Technologie stworzone przez firmę przekształcają świat pełen wyświetlaczy w pełni interaktywne środowisko dla wszystkich użytkowników – od graczy po naukowców, od konsumentów po przedsiębiorstwa. Więcej informacji można znaleźć na stronach http://www.nvidia.pl/page/newsandevents.html i http://blogs.nvidia.com.