Nowości

Opera Królewska (Royal Opera House)

 
 

Royal Opera House w londyńskim Covent Garden to jeden z najlepiej znanych teatrów operowych na świecie i siedziba prestiżowych brytyjskich zespołów Opery Królewskiej i Królewskiego Baletu. Na scenie tego teatru występowały największe gwiazdy opery i baletu, ale nie mniej ważny jest utalentowany zespół techników, projektantów i producentów, odpowiedzialnych za przygotowanie każdego przedstawienia.

Mimo wielkich tradycji, wiktoriańska fasada Royal Opera House kryje za sobą także niezwykle nowoczesne innowacje. Dzięki technologii firmy NVIDIA, jest pierwszym teatrem operowym, w którym w procesie produkcji przedstawień zastosowano rzeczywistość wirtualną (VR – virtual reality).

WYZWANIE

Teatr został zbudowany w Covent Garden w 1728 roku, zaś od roku 1858 nosi miano Royal Opera House. W czasie swojej działalności teatr ewoluował, wykorzystując nowe rozwiązania artystyczne i technologiczne, starając się zachować wysoki standard w obliczu zmieniających się gustów publiczności i wymagań finansowych.

Najnowsze zmiany są rezultatem szeroko zakrojonego programu renowacji, który przeprowadzono w latach 1997-2000. Najważniejszą wytyczną była większa dostępność i "łatwość użytkowania" teatru, nie tylko dla publiczności, ale także jeśli chodzi o możliwości produkcji przedstawień.

Jednym większych wyzwań była modernizacja procesu produkcyjnego, w tym etapu projektowania oświetlenia. W przeszłości ustawienie 200 ruchomych źródeł światła wymagało zatrudnienia pełnej załogi technicznej i godzin zawiłej pracy na scenie. Ponieważ jednak produkcje stawały się coraz bardziej skomplikowane, zaś terminy coraz bardziej napięte, technicy teatralni potrzebowali nowej metody pracy.

ROZWIĄZANIE

Ich rozwiązanie było nowatorskie: wirtualna wersja Royal Opera House, opracowania dzięki technologii NVIDIA Quadro, w której oświetlenie i jego zmiany mogą być projektowane i animowane kliknięciem myszki.

Zespół techników Opery pod kierownictwem Davida Harveya i George’a Panaita, w ciągu dwóch lat wyprodukował wierny model sali Royal Opera House. Pozwoliło to na "skopiowanie" głównej sceny, przeniesienie jej do komputerów i stworzenie środowiska, w którym projektanci mogą skoncentrować się na doskonaleniu wizualnej strony widowisk.

Po zakończeniu etapu projektowania ruchu świateł, programowana jest konsola oświetleniowa, kontrolująca światła na widowni i scenie. W ten sposób odtwarzany jest w rzeczywistości projekt stworzony w środowisku wirtualnym. Po zakończeniu etapu projektowania ruchu świateł, programowana jest konsola oświetleniowa, kontrolująca światła na widowni i scenie. W ten sposób odtwarzany jest w rzeczywistości projekt stworzony w środowisku wirtualnym.

Zaprojektowane pierwotnie jako narzędzie do projektowania świateł, środowisko VR sprawdziło się także doskonale przy koordynowaniu zmian sceny i zmianach dekoracji. Wirtualna scena może być oglądana z perspektywy każdego fotela na widowni, co pozwala projektantom na sprawdzenie wyników ich pracy zanim zostaną zastosowane w rzeczywistości.

David Harvey, projektant oświetlenia, wyjaśnia: "Nasz system wykorzystuje dwa procesory graficzne NVIDIA Quadro XP4500 osadzone na płycie głównej firmy Asustek i sterowane przez oprogramowanie firmy ESP Systems, co oznacza, że możemy skorzystać z technologii NVIDIA SLI. Staramy się ciągle uzyskać bardziej płynną animację i bardziej szczegółowe modele, wobec czego większa wydajność oferowana przez SLI jest dla nas bardzo ważna".

EFEKT

"To nie jest technologiczna zabawka – bez naszego środowiska VR, Royal Opera House dosłownie nie mogłaby już dzisiaj funkcjonować", kontynuuje David Harvey.

"Dzięki mocy technologii firmy NVIDIA nasza wirtualna scena ma wszelkie właściwości swojego realnego odpowiednika. Możemy przemieszczać światła, tworzyć efekty specjalne i obserwować cienie, a wszystko to w czasie rzeczywistym, zaś dzięki temu wysokiemu realizmowi proces projektowania świateł jest bardzo intuicyjny.

W przypadkach tak skomplikowanych produkcji jak "Śpiąca Królewna" ustawianie świateł i dekoracji trwałoby kiedyś bardzo długo, zaś obecnie zespół projektantów może skorzystać ze środowiska VR i zrealizować swoją wizję w ciągu paru godzin.

Technologia ta nie tylko oszczędza czas i pieniądze – pozwoliła ona także na udoskonalenie artystycznej wartości naszych produkcji. Nasz współpraca z firmą NVIDIA pomaga nam utwierdzić pozycję Royal Opera House w świecie nowoczesnych technologii teatralnych".



 
 
 
 
FacebookTwitterGoogle+Nasza KlasaLinkedIn