Nowości

Salt

 
 
Jolie

Gdy jesteś ściganym agentem CIA, szybkość ma kluczowe znaczenie. Zręcznie zademonstrowała to aktorka Angeline Jolie (odgrywającą rolę uciekinierki Evelyn Salt) w thrillerze szpiegowskim Salt w reżyserii Philipa Noyce’a, wprowadzonym latem na ekrany przez wytwórnię Sony Pictures. Szybkość odgrywała również kluczową rolę w procesie tworzenia efektów wizualnych dla tego filmu; powstawały one częściowo w moskiewskiej firmie Tikibot. Powierzono jej przygotowanie 120 sekwencji na potrzeby filmu fabularnego kręconego w Nowym Jorku i w Rosji.

WYZWANIE

Przydział firmy Tikibot odnośnie filmu Salt dotyczył opracowania szerokiego zakresu ‘niewidzialnych’ efektów — dodawania lub uwydatniania śladów i rozprysków krwi, tworzenia komputerowo generowanych budynków i dodatkowych elementów planu filmowego oraz pracy nad cyfrowymi dublerami, a wszystko to miało za zadanie ‘wtopić się’ w materiał filmowy i wyglądać fotorealistycznie. „Efekty naszej pracy miały się nie wyróżniać i skupić uwagę widowni na najważniejszym elemencie filmu — jego fabule” powiedział założyciel Tikibot i kierownik do spraw efektów specjalnych Kevin Jackson.

Cały trik odnośnie „niewidzialnych” efektów w filmie Salt polega na tym, że są one przenoszone pomiędzy wieloma ujęciami w ramach sekwencji. Firma Tikibot musiała zatem nie tylko stworzyć efekty o wysokiej jakości, ale także zapewnić utrzymanie ciągłości, gdy były one wmontowywane — w seriach realizowanych w krótkim czasie szybkich iteracji — do pełnych sekwencji dostarczanych przez ekipę filmową.

ROZWIĄZANIE

Firma Tikibot osiągnęła sukces poprzez zastosowanie potoku produkcyjnego, w skład którego wchodziło oprogramowanie Adobe Premiere Pro Creative Suite 5 oraz profesjonalne procesory graficzne (jednostki GPU) NVIDIA Quadro. Wykorzystujący architekturę obliczeń równoległych NVIDIA CUDA™ program Premiere Pro CS5 udostępnia możliwość swobodnego przeglądania (scrubbingu), odtwarzania i edycji w czasie rzeczywistym materiału filmowego oraz efektów w ich natywnej, wysokiej rozdzielczości.

Jackson i ekipa Tikibot włączyli w proces produkcyjny wiele różnych narzędzi software’owych do kompozycji w oparciu o węzły, włączając w to program Autodesk Maya do animacji 3D, oprogramowanie RenderMan firmy Pixar do renderingu i Adobe Premiere Pro do montażu efektów specjalnych i odtwarzania — wszystkie wspierane mocą akceleracji jednostek GPU Quadro.

„Nasz warsztat opiera się przede wszystkim na komputerach PC z potokiem produkcyjnym zaprojektowanym pod kątem produkcji filmowych o ograniczonym budżecie” stwierdził Jackosn. „Używaliśmy programu Final Cut, ale gdy firma Adobe wydała pakiet CS5 z oprogramowaniem Premiere Pro wykorzystującym akcelerację jednostek GPU NVIDIA o architekturze CUDA, naprawdę zainteresowaliśmy się przejściem na Premiere. Przy edycji efektów specjalnych szybkość odtwarzania ma duże znaczenie, bo nieustannie uaktualniamy montaż i modyfikujemy linie czasu”.

EFEKT

Odtwarzanie efektów specjalnych na GPU z wykorzystaniem akceleracji CUDA pomogło firmie Tikibot osiągnąć przy użyciu Premiere Pro i pozostałych składowych jej potoku produkcyjnego taką wydajność pracy, jakiej poszukiwała. W jednej ze scen, w której Salt atakuje nocą swoich towarzyszy na pokładzie łodzi, materiał filmowy okazał się nieco zbyt ciemny, a produkcja potrzebowała kilku szybkich szkiców, jak sekwencja ta mogłaby zostać ulepszona. „Przeprowadziliśmy szybką korekcję koloru tego ujęcia pod kątem balansu bieli i rozjaśniliśmy nieco obraz. Dodaliśmy generowane komputerowo eksplozje, ogień, dym i wystrzały. Akceleracja CUDA była przydatna w zadaniu szybkiego kluczowania w rozdzielczości 1080p oraz wstawiania za postacią Salt jednej dużej eksplozji z odłamkami, przy dodawaniu szybkich efektów świetlnych oraz w przypadku małego cyfrowego ‘zooma’ mającego pokazać jak to wszystko będzie wyglądać, zanim przejdzie przez pełną symulację cieczy i roto” powiedział Jackson.

Sprzętowa akceleracja technologii Adobe Flash przez układy GPU NVIDIA usprawniła także podgląd efektów pracy, gdyż oparte na Flashu narzędzie do pracy zespołowej — Studiopass, umożliwiło firmie Tikibot oglądanie materiału w rozdzielczości 1080p i wyższych, utrzymując przy tym wysoką jakość obrazu i częstość wyświetlania klatek.

„Przejście z programu Final Cut na Premiere Pro odbyło się gładko i wymagało minimalnej nauki, a akceleracja CUDA sprawiła, że płynne odtwarzanie wideo i szybkie wstawianie efektów stały się z miejsca dostępne. Finałowy rendering plików filmu był procesem prostym i błyskawicznym. Ogólnie rzecz biorąc, Premiere Pro CS5 i NVIDIA CUDA dowiodły, że są zwycięską kombinacją i idealnie wpasowują się w nasz potok produkcyjny. Są zdecydowanie najkorzystniejszą inwestycją.”

Firma Tikibot jest obecnie głęboko zaangażowana w prace nad swoimi kolejnym projektami, w których korzysta z akcelerowanego w CUDA oprogramowania Premiere Pro: złożonego z dwóch filmów projektu FIFA o Mundialu w reżyserii Ruperta Wainwrighta oraz kolejnego dzieła we współpracy z Angeliną Jolie — tym razem debiutującą w roli reżysera: bośniackiej historii miłosnej, która jest w tej chwili na etapie produkcji. Jackson stwierdził „Jesteśmy naprawdę pod wrażeniem tego, jakim sukcesem okazało się wykorzystanie przez nas przy tworzeniu efektów dla filmu ‘Salt’ potoku opartego na Premiere. Z niecierpliwością czekamy na wszelkie inne akcelerowane przez GPU technologie, które Adobe i NVIDIA może wprowadzić w przyszłości.”



 
 
 
 
FacebookTwitterGoogle+Nasza KlasaLinkedIn