Nowości

Potwory latają, a Byki szaleją w 3D z NVIDIA Quadro i SGO Mistika

 
 

W dziedzinie postprodukcji 3D pojawia się obecnie nowa generacja stosowanych w niej technik, która wykorzystuje przełomowe technologie z zakresu komputerowej wizualizacji CGI (Computer Generated Imagery) oraz ujęcia filmowe pozyskiwane klasycznymi metodami (Live Action) do tworzenia obszernych projektów w stereoskopowym 3D w wysokiej rozdzielczości. Projekty 3D tego typu są obsługiwane na etapie przetwarzania końcowego tak wydajnie, jak to tylko możliwe, aby zachęcić twórców programów do skorzystania z tego nowego medium. Niektóre spośród niesamowitych możliwości, jakie oferuje ta nowa odsłona postprodukcji 3D ilustrują nowe filmy dokumentalne: „Flying Monsters 3D with David Attenborough” i „Red Bull Rampage 3D: The Evolution.”

On Sight (www.onsight.co.uk) – znani z wykorzystywania innowacyjnych technologii, wiodący brytyjscy specjaliści w zakresie HD i S3D – wybrali profesjonalne rozwiązania graficzne NVIDIA Quadro i oprogramowanie SGO Mistika na potrzeby postprodukcji 2D i stereo 3D oraz ich pierwszej produkcji typu IMAX 3D – zapierającego dech dokumentu „Flying Monsters 3D with David Attenborough”. Ten wspaniały obraz wyprodukowany przez Anthony’ego Geffena z Atlantic Productions i wyreżyserowany przez Matta Dyasa wskrzesza prehistoryczny świat w telewizji 3D i na olbrzymim ekranie IMAX. Sir David Attenborough miał wyraźną wizję opowieści, którą chciał przedstawić, ale wyzwaniem było nakręcenie jej w rozdzielczości odpowiedniej zarówno dla telewizji 3D jak i kin IMAX 3D.

Materiał filmowy nakręcony został w wielu miejscach na całym świecie przez kierownika zdjęć Tima Craggsa przy użyciu kamery RED ONE o rozdzielczości 4K.

Prawdziwym wyzwaniem było przywrócenie wymarłych pterozaurów do życia
przy użyciu grafiki komputerowej i przekazanie opowieści w stereoskopowej wersji 3D.

Zdjęcia plenerowe i komputerowo wygenerowany materiał musiały zostać starannie ze sobą połączone, zwłaszcza w przypadku jednego z końcowych ujęć, gdzie Sir David szybuje z pterozaurem o rozpiętości skrzydeł 15 metrów. Zaprzężenie wysokowydajnych jednostek GPU NVIDIA Quadro – przez wiele współpracujących ze sobą zespołów – do obsługi innowacyjnej technologii Mistika dedykowanej stereoskopowej wizualizacji 3D pozwoliło osiągnąć cele projektu z zadziwiającym efektem.

Interakcja między komputerowo wygenerowanym światem a prawdziwymi aktorami okazała się być głównym z wyzwań, z którymi początkowo trzeba było się zmierzyć – podobnie z resztą jeśli chodzi o wysoką rozdzielczość, duże rozmiary plików i ogromną skalę projektu. Napiętym terminom związanym z planowaną emisją udało się sprostać dzięki niezwykłej prędkości działania i krótkim czasom oczekiwania na efekty pracy połączonego rozwiązania sprzętowo-programowego firm NVIDIA i SGO, dostarczającego rezultaty o najwyższej jakości i zawsze na czas.

Andy Shelley, dyrektor ds. operacyjnych w On Sight stwierdził: „Platforma Mistika napędzana przez technologię układów GPU NVIDIA wniosła niewiarygodną elastyczność, wydajność i prędkość do naszej pracy ze stereoskopowym 3D. Pozwoliła nam na wprowadzanie modyfikacji i poprawek obrazu w czasie rzeczywistym, dając naszym klientom na końcowym etapie możliwość natychmiastowej obserwacji ich efektów. Niewiarygodna moc platformy Mistika w zakresie obsługi stereoskopowego trybu 3D w połączeniu z jednostkami GPU NVIDIA Quadro otworzyła filmowcom nowe możliwości szybkiego i wydajnego tworzenia fascynującego materiału.”

Firma Hi-Ground Media (www.hi-ground.com) z siedzibą w Kalifornii, znana ze stworzenia jednych z najbardziej urzekających i przemawiających do widzów treści 3D, wyprodukowała olśniewający sportowy film dokumentalny z serii Red Bull 3D zatytułowany „Red Bull Rampage 3D: The Evolution.” Firma ta była odpowiedzialna za wstępną koncepcję, rozwój fabuły, produkcję i postprodukcję tego dzieła. Film wyreżyserowany został przy współpracy z Action 3D Productions przez Mike’a McEntire’a i Wayne’a Millera pod kierownictwem producenta wykonawczego Gregga Katano.

„Red Bull Rampage 3D: The Evolution” to opowieść o pięciu topowych zawodnikach z całego świata, rywalizujących w ekstremalnych freestyle’owych górskich zawodach rowerowych.

Dokument ten nakręcono w urwistych górach Utah w zróżnicowanych, trudnych warunkach pogodowych obejmujących m.in. deszcz i burze piaskowe. Sprzęt nagrywający wyposażono w różnorodne obiektywy zmiennoogniskowe, włączając w to te, obsługujące bardzo duże zbliżenia, korzystano też z bardzo szybkich kamer z obiektywami szerokokątnymi.

Głównym wyzwaniem była potrzeba dostosowania każdego ujęcia przy użyciu narzędzi do szybkiego dopasowywania materiału filmowego, poprawki geometrii 3D i kreatywny dobór zbieżności. Aby uzyskać odpowiednią głębię i dopracować inne aspekty wizualizacji 3D, system zezwalał na zmiany zbieżności i odległości między obiektywami. Zapewniło to maksymalną swobodę w zakresie regulacji głębi jak i wymiaru.

„W pracy nad naszą najnowszą, głośną produkcją 3D ‘Red Bull Rampage 3D: The Evolution’ wykorzystaliśmy połączoną moc niezwykle funkcjonalnego systemu Mistika oraz potężnych jednostek GPU firmy NVIDIA,” stwierdził Ajay Relan, dyrektor ds. rozwoju / partner w Hi-Ground Media. „Użycie tej zaawansowanej kombinacji oprogramowania i sprzętu pozwoliło nam na utrzymanie statusu pioniera w przemyśle produkcji mediów.”

System do postprodukcji Mistika to kamień węgielny wielu studiów zajmujących się postprodukcją i nadawców telewizyjnych na całym świecie. Dostarcza kreatywne narzędzia dla 2D i oferuje zaawansowane środowisko pracy ze stereoskopowym 3D. Umożliwia korzystanie z efektów wizualnych w czasie rzeczywistym, gradacji kolorów, grafiki, tekstu i kolorowania, obsługuje też wieloformatowy mastering. Mistika wykorzystuje jednostki GPU NVIDIA Quadro do akceleracji algorytmicznych obliczeń stanowiących podstawę szeregu efektów wizualnych, takich jak korekcja kolorów, skalowanie, rozmycie, chromatyzm i oczywiście przy interpretacji i adaptacji stereoskopowego 3D, by uzyskać możliwość edycji, gradacji i kompozycji w czasie rzeczywistym. Do akceleracji procesu postprodukcji 3D często wykorzystywane są stacje robocze HP Z800 z jednostkami GPU NVIDIA Quadro 6000.

Miguel Angel Doncel, dyrektor generalny SGO stwierdził: „System SGO Mistika został teraz zaprogramowany tak, by maksymalnie wykorzystać przez najbliższe lata jednostki GPU. Rezultatem jest niezrównana szybkość działania, bo wiele efektów nie wymaga jakiegokolwiek renderingu.” Miguel kontynuuje: „Mistika to kompletny system do postprodukcji, wyróżniający się z powodu ogromnej mocy i szybkości działania. Karty graficzne NVIDIA Quadro w połączeniu z przodującymi pod względem wydajności zestawami narzędzi i możliwościami systemu Mistika, to przepis na sukces. Pozwalają one pracować systemowi Mistika ze zdumiewającą prędkością bez strat jakości, a wszystko to w czasie rzeczywistym.”

Oszałamiającą wizualnie produkcję stereo 3D „Flying Monsters 3D with David Attenborough” wyemitowano w grudniu w niedawno uruchomionym kanale telewizyjnym 3D stacji SKY. W kwietniu trafi on na ekrany kin IMAX 3D. „Red Bull Rampage 3D: The Evolution” będzie miało swoją premierę w tym roku.

Ilustracje dzięki uprzejmości:Flying Monsters 3D with David Attenborough, postprodukcja wykonana przez On Sight przy użyciu systemu Mistika, ilustracje zamieszczone dzięki uprzejmości Atlantic Productions.
Red Bull Rampage 3D: The Evolution, postprodukcja wykonana przy użyciu systemu Mistika, ilustracje zamieszczone dzięki uprzejmości Hi-Ground Media, Los Angeles, Stany Zjednoczone



 
 
 
 
FacebookTwitterGoogle+Nasza KlasaLinkedIn