Nowości

NVIDIA przedstawia przełomową technologię Chimera – pierwszą mobilną architekturę fotografii obliczeniowej

Procesory z rodziny Tegra 4 wzbogacą smartfony i tablety o aktywną funkcję fotografowania w dużym zakresie jasności (HDR), śledzenia obiektów oraz wykonywania zdjęć panoramicznych w trybie HDR

Product PR
Igor Stanek
Product PR Manager Notebooks/ION
EMEAI
NVIDIA Ltd
istanek@nvidia.com
+44 7775 940868
+42 0602 135136

Jacek Brol / Ewa Rudkowska
Gamma PR (NVIDIA PR)
nvidia@gammapr.pl
+48 (71) 3632947
+48 (71) 3632223

Tegra 4 family camera capabilities

SANTA CLARA, Kalifornia — 19 lutego 2013 r. — NVIDIA zaprezentowała dziś architekturę fotografii obliczeniowej NVIDIA® Chimera™, która wpłynie na powstanie nowej fali zaawansowanych aplikacji mobilnych zapewniających konsumentom nowe wrażenia.

Zaszyta w procesorach mobilnych z rodziny Tegra® 4 architektura Chimera™ zapewnia użytkownikom wiele nowych funkcji, które do tej pory nie były dostępne w urządzeniach mobilnych, w tym aktywną funkcję fotografowania w dużym zakresie jasności (HDR), śledzenia obiektów oraz robienia zdjęć panoramicznych w trybie HDR.

"Opracowana przez nas architektura fotografii obliczeniowej Chimera przyczyni się do znacznego ulepszenia oprogramowania do robienia zdjęć na urządzeniach mobilnych", powiedział Brian Cabral, wiceprezes działu systemów obrazowania w firmie NVIDIA. "Dzięki naszym rozwiązaniom programiści oraz użytkownicy będą mogli wzbogacić swoje zdjęcia używając dodatkowych funkcji przetwarzania obrazu, a także zastosować algorytmy komputerowe w celu utworzenia obrazów, jakich nie można byłoby uchwycić samym obiektywem".

Skorzystanie z najlepszych narzędzi do przetwarzania obrazu w architekturach mobilnych poprzednich generacji nie było proste. Architektura Chimera jest pozbawiona wszelkich ograniczeń i dostarcza mocy umożliwiającej przetwarzanie obrazów z prędkością prawie 100 miliardów matematycznych operacji na sekundę, przy zastosowaniu technik obliczeniowych stosowanych w tomografach komputerowych, teleskopach kosmicznych i satelitach szpiegowskich.

Zaprezentowana po raz pierwszy na targach CES 2013 architektura zapewnia możliwość robienia zdjęć i kręcenia filmów w aktywnym trybie HDR. Dzięki temu użytkownicy mogą nagrywać filmy w jakości zbliżonej do możliwości ludzkiego oka. Podobnie jak nasze oczy, urządzenia wykorzystujące technologię Chimera dobrze dostosowują się do różnorodnych warunków oświetleniowych.

Chimera umożliwia również tworzenie szerokokątnych panoramicznych zdjęć HDR, które zwykle wymagały użycia drogich lustrzanek. Architektura rejestruje całą scenę, gdy użytkownik przesuwa kamerę z boku na bok, z góry na dół lub po przekątnej, „malując” zdjęcie panoramiczne w czasie rzeczywistym z wielu różnych kątów i w dowolnej kolejności. Tworzenie zdjęć panoramicznych za pomocą konkurencyjnych rozwiązań wiąże się zwykle z koniecznością stabilnego przesuwania urządzenia w linii poziomej lub oczekiwania na przetworzenie panoramicznego zdjęcia, co może trwać nawet 35 sekund.

Architektura Chimera została także wyposażona w jeszcze jedną premierową funkcję – technologię śledzenia obiektów. Jeśli użytkownik dotknie na ekranie osobę lub przedmiot, technologia ta będzie nieustannie utrzymywać fokus obiektywu na wybranym obiekcie, nawet jeśli urządzenie zmieni swoje położenie względem niego. Funkcja trwałego śledzenia dostosowuje również czas naświetlania stosownie do ruchu wybranego obiektu, pozwalając uniknąć prześwietlenia lub niedoświetlenia obiektu bądź jego tła.

Technologia NVIDIA Chimera jest dostępna w najszybszym procesorze mobilnym na świecie – Tegra 4 – oraz w nowym układzie Tegra 4i ze zintegrowanym modemem LTE.

Wsparcie wiodących firm
Producenci urządzeń mogą wykorzystać nową architekturę do tworzenia różnorodnych rozwiązań przechwytywania obrazu we własnych telefonach i tabletach. Architektura obsługuje również interfejs programowania aplikacji, który umożliwia tworzenie rozbudowanych programów do przechwytywania obrazu dla coraz większej liczby urządzeń z systemem Android.

Firmy Sony oraz Aptina – dwóch ważnych graczy na rynku sensorów fotograficznych – potwierdziły już zaimplementowanie architektury obliczeniowej Chimera w swoich produktach. Wkrótce dołączą nich inni producenci. Pierwszymi produktami obsługującymi tę architekturę są czujniki Sony Exmor RS IMX135 o rozdzielczości 13 MP i 1/3-calowy Aptina AR0833 o rozdzielczości 8MP. Producenci tabletów i smartfonów mogą zastosować tę technologię we własnych urządzeniach opartych na procesorach Tegra 4, w celu znacznego usprawnienia funkcji rejestrowania zdjęć i filmów.

"Połączenie architektury NVIDIA Chimera z naszym sensorem AR0833 zapewni klientom sektora mobilnego niesamowitą funkcjonalność w zakresie wykonywania zdjęć i filmów", powiedział John Gerard, dyrektor ds. produktów mobilnych w firmie Aptina.

Główne cechy architektury fotografii obliczeniowej Chimera:

  • Możliwość wykonywania zdjęć i nagrywania filmów w aktywnym trybie HDR, po raz pierwszy na rynku
  • Możliwość tworzenia zdjęć panoramicznych HDR, po raz pierwszy na rynku
  • Technologia śledzenia obiektów, po raz pierwszy na rynku
  • Możliwośc robienia zdjęć HDR z jednym błyskiem flesza, po raz pierwszy na rynku

O firmie NVIDIA
NVIDIA (NASDAQ: NVDA) uświadomiła światu moc i znaczenie grafiki komputerowej, konstruując w 1999 roku układ GPU. Obecnie jej procesory stosowane są w szerokim zakresie urządzeń od smartfonów, aż po superkomputery. Procesory mobilne NVIDIA wykorzystywane są w telefonach komórkowych, tabletach i systemach informacyjno-rozrywkowych w motoryzacji. Gracze PC polegają na układach GPU, ciesząc się możliwością obcowania ze światami oferującymi spektakularne i porywające wrażenia. Profesjonaliści wykorzystują je do tworzenia grafiki 3D i efektów wizualnych w filmach oraz projektowania wszystkiego od kijów golfowych, aż po samoloty odrzutowe Jumbo Jet. Natomiast badacze stosują układy GPU, aby przesuwać granice nauki dzięki obliczeniom o wysokiej wydajności. Firma posiada ponad 5000 ogólnoświatowych patentów, włączając te dotyczące fundamentalnych kwestii nowoczesnych technologii obliczeniowych. W celu uzyskania dodatkowych informacji, odwiedź stronę www.nvidia.pl.

Pewne oświadczenia przedstawione w tej informacji prasowej, w tym funkcje i korzyści wynikające z zastosowania architektury NVIDIA Chimera oraz wpływy patentów firmy na nowoczesne komputery są oświadczeniami wybiegającymi w przyszłość i jako takie są obciążone ryzykiem i niepewnością, przez co stan faktyczny może znacząco różnić się od oczekiwań. Czynnikami mogącymi spowodować istotne zmiany przedstawionych wyników są m.in. globalna sytuacja ekonomiczna; wpływ zewnętrznych dostawców produkujących, montujących, pakujących i testujących produkty firmy NVIDIA; wpływ postępu technologicznego i konkurencji; odbiór produktów firmy NVIDIA i produktów jej partnerów przez rynek; wady konstrukcyjne, produkcyjne lub programowe; zmiany w zainteresowaniach i potrzebach klientów; zmiany standardów i interfejsów branżowych; nieoczekiwana utrata wydajności produktów lub technologii po zintegrowaniu ich w systemach; oraz inne czynniki ryzyka wyszczególniane w pewnych okresach czasu w raportach firmy NVIDIA przesyłanych do Securities and Exchange Commission (Komisja Papierów Wartościowych i Giełd), w tym w dokumencie Form 10-Q za okres finansowy zakończony 28 października 2012 r. Kopie dokumentów dostarczonych Komisji są dostępne bezpłatnie, w niezmienionej formie, na stronie internetowej firmy NVIDIA. Te wybiegające w przyszłość oświadczenia obowiązują tylko w chwili ich opublikowania, a z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez prawo, firma NVIDIA nie podejmuje żadnych zobowiązań dotyczących aktualizacji tych wybiegających w przyszłość oświadczeń.

###

© 2013 NVIDIA Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone. NVIDIA, logotyp NVIDIA, Chimera, Tegra oraz TegraZone są znakami towarowymi lub zarejestrowanymi znakami towarowymi NVIDIA Corporation w Stanach Zjednoczonych i pozostałych krajach. Inne nazwy firm i produktów mogą być znakami towarowymi ich prawnych właścicieli. Funkcjonalność, ceny, dostępność i specyfikacje mogą ulec zmianie bez powiadomienia.