NEWS

Przygody Tintina Stevena Spielberga wykorzystują przełomowe efekty cieni i oświetlenia dzięki technologii GPU

Przygodowy, animowany film akcji wytwórni Paramount Pictures, Przygody Tintina został powołany do życia przez zdobywców Academy Award™, reżysera Stevena Spielberga, producenta Petera Jacksona oraz starszego kierownika do spraw efektów wizualnych Joe Letteri. Film oparty jest na jednym z najbardziej uwielbianych komiksów dwudziestego wieku i zabiera nas w pełną akcji podróż dookoła świata z Tintinem (Jamie Bell) i kapitanem Baryłką (Andy Serkis), której celem jest odkrycie skarbu dawno zaginionego okrętu - Jednorożca. W Europie film miał swoją premierę w październiku 2011, a w Stanach Zjednoczonych 23 grudnia 2011.

Niemal magiczne oświetlenie i cieniowanie okalające Tintina powstało przy pomocy rozwiązania programowego do ray tracingu o nazwie PantaRay opracowanego wspólnie przez Weta Digital i firmę NVIDIA.

Wyzwanie

„Półcienie, czyli przejście między światłem a cieniem trudno jest obliczyć dokładnie,” powiedział Luca Fascione, prowadzący działu badań nad renderingiem w firmie Weta. „Polegaliśmy na silniku PantaRay, by stworzyć niuanse oświetleniowe, które nadadzą charakter całemu filmowi. Trudno byłoby uzyskać satysfakcjonującą nas jakość oświetlenia w filmie bez układów GPU firmy NVIDIA.” Fascione dodał, że cieniowanie w oparciu o ray tracing wymaga od stu do tysiąca razy więcej obliczeń, w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami opierającymi się na mapach cieni.

+ Set Lighting + Kicks + Fills + green Gel warm Gel on Key Les Aventures de Tintin

Joe Letteri, starszy kierownik do spraw efektów wizualnych w firmie Weta Digital powiedział: "Następnym wyzwaniem po filmie Avatar była obsługa wewnętrznego oświetlenia w całkowicie cyfrowym środowisku. Rozwinęliśmy naszą metodę opracowywania pośredniego oświetlenia lustrzanego i rozproszonego, by uzyskać dokładniejsze odbicia światła. Zmieniliśmy także sposób próbkowania światła, by uzyskać delikatne cienie istotne w uzyskaniu takiego charakteru oświetlenia, jaki uzgodniliśmy ze Stevenem. Wykorzystaliśmy silnik PantaRay do kalkulacji danych związanych z cieniowaniem, a osiągnięta przez nas wydajność pozwoliła nam uzyskać lepsze spojrzenie na proces projektowania cieni."

Rozwiązanie

Firmy Weta oraz NVIDIA trzy lata temu zaczęły współpracę w ramach rozwoju technologii PantaRay wykorzystującej profesjonalne układy GPU firmy NVIDIA® w potoku renderingu firmy Weta, umożliwiając szybkie, dynamiczne, wielokrotne obliczenia oświetlenia w oparciu o obraz. Narzędzie, początkowo wykorzystane w filmie Avatar, a ostatnio w Rise of the Planet of the Apes,było dalej rozwijane w filmie Tintin, do obliczeń związanych z opartym na ray tracingu cieniowaniem wykorzystującym zarówno małe i duże źródła światła jak np. okna i żyrandole dające delikatniejsze cienie.

Les Aventures de Tintin Les Aventures de Tintin Les Aventures de Tintin

Efekt

Les Aventures de Tintin

Oświetlenie w filmie nadało Tintinowi magii. Jak opisał to magazyn Variety, "Animatorzy z niesamowitym wyczuciem przemienili proste i gustowne rysunki Herge w wielowymiarowy świat, który wygląda realistycznie, szczególnie przy wykorzystaniu półcieni wspaniale współgrających ze światłem

Les Aventures de Tintin

Les Aventures de Tintin

Les Aventures de Tintin

Les Aventures de Tintin

Les Aventures de Tintin

Les Aventures de Tintin