Nowości

Na drodze ku fantastycznemu designowi z NVIDIA Quadro - Studium przypadku Travertson Motorcycles

 
 

Dzisiejsza presja ze strony konkurencji w dziedzinie projektowania produktów oraz konieczność opracowywania wyróżniających się propozycji zmuszają projektantów do nowego i coraz większego wysiłku. Profesjonalni projektanci nieustannie poszukują sposobów eliminowania barier dla swojej kreatywności i sprawnego przekształcania nowych, wyobrażonych idei w finałowy, wyprodukowany, rzeczywisty produkt.

Travertson V-rex
Image courtesy of Travertson Motorcycles.

Używane przez tych projektantów narzędzia przeszły długą drogę od kreślenia projektów ołówkiem na papierze do dzisiejszych wyrafinowanych programów typu CAD. Z punktu widzenia nowoczesnych projektantów, profesjonalne rozwiązania graficzne muszą zapewniać wyraźną przewagę konkurencyjną, umożliwiając modelowanie, wizualizację i wykonywanie symulacji 3D w czasie rzeczywistym.

Doskonałym reprezentantem tej kreatywnej grupy projektantów jest Christian Travert – założyciel i pomysłodawca stojący za firmą Travertson Motorcycles. Co roku Travert i jego firma produkują kilka ekstremalnie odmiennych, niesamowitych motocykli dla wybrednych i zagorzałych fanów jednośladów z całego świata. Wykorzystanie oprogramowania firmy Dassault Systemes o nazwie SolidWorks 3D – integrującego mechaniczny system CAD z możliwościami symulacyjnymi – w połączeniu z technologią NVIDIA Quadro pozwoliło firmie Travertson wyróżnić się, nawet w tym elitarnym, a przy tym wysoce konkurencyjnym świecie produkowanych na zamówienie motocykli.

„Odrzucamy twierdzenie, że wszystko o czym mógłbyś pomyśleć, zostało już wcześniej zrobione,” mówi Travert, w przeszłości europejski kierowca motocykli wyścigowych i autor niektórych spośród najbardziej przełomowych projektów niestandardowych motocykli. „Zawsze możemy zrobić coś lepiej. Chodzi o to jak podchodzisz do tematu. Ważne, że nasze narzędzia do projektowania pomagają nam myśleć twórczo. A dzięki możliwościom SolidWorks i układu GPU Quadro w zakresie fotorealistycznej i realizowanej w czasie rzeczywistym wizualizacji, czuję się jakby moja kreatywność nie miała granic.”

Travertson
Image courtesy of Travertson Motorcycles.

Z wyobraźni w rzeczywistość
Firmą Travertson Motorcycles, założoną w roku 2006 i mieszczącą się w Fort Lauderdale na Florydzie, kierują Christian Travert i jego partner projektowy Tim Cameron. Travertson wytwarza wysoce niestandardowe dzieła mechanicznej sztuki motoryzacynej. Lista wcześniejszych projektów obejmuje wsławiony przez Jaya Leno motocykl napędzany silnikiem odrzutowym, skonstruowany na zamówienie i dopuszczony do oficjalnych wyścigów motor z przezroczystymi kołami podświetlanymi za pomocą neonówek oraz model produkcyjny, znany z powodu zastąpienia standardowego widelca przedniego unikalnym wahaczem.

Tym, co wszystkie te innowacyjne motocykle mają ze sobą wspólnego, jest doskonałe połączenie techniki i sztuki, w wyniku którego powstają zupełnie nowe, umożliwiające jazdę formy, które stały się rzeczywistością dzięki przełomowym narzędziom do projektowania.

„Wszystkie nasze motocykle projektujemy przy użyciu oprogramowania SolidWorks i kart Quadro. Oprogramowanie to umożliwia nam wizualizację i symulację wszystkiego, poczynając od podkładek i śrub wykorzystywanych przy montażu siedzeń, aż po kierownicę i niestandardowe kolory lakieru,” mówi Travert. „Każdy z naszych motocykli jest bardzo niestandardowy, musimy więc nieustannie żonglować opcjami. Im bardziej realistyczny jest obraz oraz szybciej i bardziej naturalnie można nim manipulować, tym lepszy jest nasz produkt finalny.”

Motocykle nie mogą jednak tylko wspaniale wyglądać; muszą także dobrze funkcjonować i zapewniać komfortową jazdę. Dlatego też dokładność i szczegółowość projektu technicznego mają decydujące znaczenie. Travert może posłużyć się oprogramowaniem SolidWorks Simulation, by odpowiedzieć na choćby takie pytania:

  • Czy ruchome części o luzach rzędu tylko kilku tysięcznych cala, będą się dotykać lub kolidować ze sobą?
  • Jaki ciężar może dany motocykl unieść, zapewniając przy tym nadal komfortową jazdę?
  • W jakim stopniu dana część ulegnie deformacji pod wpływem obciążenia związanego z eksploatacją?
  • Czy paliwo i powietrze prawidłowo przepływają przez systemy silnika i odprowadzania spalin?
  • Czy specyfikacja projektu spełnia wymagania w zakresie dopuszczenia do ruchu?

„Możemy przeprowadzić symulację w SolidWorks i z niesamowitą precyzją ujrzeć jak dokładnie wszystko ze sobą współpracuje i gdzie jeszcze powinniśmy dopracować projekt,” stwierdza Travert.

Przykładowo, poprzez proste kliknięcie i przeniesienie dowolnej części w obrębie trójwymiarowej symulacji SolidWorks Travert może dodawać nowe elementy, zmieniać rozmiar lub kształt już istniejących albo testować różnorodne opcje i obserwować jak każda z nich sprawdza się w ramach projektu. W przypadku korzystania z profesjonalnych rozwiązań graficznych Quadro, z których każde wyposażone jest w setki rdzeni przetwarzających, rendering i wizualizacja odbywają się interaktywnie.

Pokonując bariery – szybkości i wyobraźni
„W przeszłości musieliśmy zadowolić się stacjami roboczymi, na których operowanie złożonymi modelami 3D zajmowało dużo czasu i które nie pokazywały nam wszystkich tych szczegółów, które musieliśmy widzieć,” stwierdza Travert. „W przypadku układów GPU Quadro firmy NVIDIA wszystko reaguje w czasie rzeczywistym. To jak trzymać model w ręce i mieć możliwość obracania go i oglądania z dowolnego kąta, natychmiast.”

Napędzane przez Quadro narzędzia SolidWorks oszczędzają czas firmy Travertson na wielu etapach procesu projektowania. Dla przykładu, funkcjonowanie w czasie rzeczywistym oznacza, że firma Travertson może modelować i testować w przybliżeniu 95 procent swoich produktów, zanim przejdzie z poziomu programu do fazy pierwszych fizycznych prototypów.

Biorąc pod uwagę, że klienci firmy znajdują się nie tylko w różnych regionach Stanów Zjednoczonych, ale i na całym świecie, Travertson unika kosztownych zmian w projektach dzięki możliwości dostarczenia im realistycznych wizualizacji zanim jeszcze rozpocznie się właściwa produkcja.

„Udostępniamy naszym klientom obrazy 3D, dzięki czemu wiedzą jak ostatecznie będzie wyglądać ich motor,” stwierdza Travert. „W ten sposób nie ma niespodzianek, a klient otrzymuje dokładnie to czego chce – bez zmuszania nas do przerabiania rzeczy na prawdziwym motocyklu. W przypadku klientów, którzy nie są w stanie odwiedzić nas osobiście, możliwość posiadania szczegółowych, fotorealistycznych renderingów pozwala im zobaczyć i niemal dotknąć finałowy produkt.”

Aby dowiedzieć się więcej na temat NVIDIA Quadro, odwiedź stronę www.nvidia.pl/quadro



 
 
 
 
FacebookTwitterGoogle+Nasza KlasaLinkedIn