Technologie

 
 
 
 

TXAA - przegląd

TXAA (Temporal Antialiasing): gaming w filmowej jakości właśnie stał się rzeczywistością


Studia filmowe podczas tworzenia animowanych komputerowo filmów przeznaczają znaczne zasoby komputerowe na proces antyaliasingu, aby nierealistyczne, postrzępione krawędzie nie rozpraszały widzów. Aby osiągnąć ten poziom realizmu w grach, programiści potrzebują nowych technik antyaliasingu, które redukują nie tylko postrzępione krawędzie, ale również migotanie krawędzi związane z aliasingiem, bez negatywnego wpływu na wydajność.

Aby ułatwić postęp w tej dziedzinie, firma NVIDIA zaprojektowała tryb antyaliasingu o nazwie TXAA, cechujący się jeszcze wyższą jakością i opracowany specjalnie pod kątem bezpośredniej integracji z silnikami gier. Łącząc surową moc technologii MSAA oraz wyrafinowane filtry, podobne do tych stosowanych w animowanych komputerowo filmach, technologia TXAA umożliwia wygenerowanie gładszych obrazów, pozostających poza zasięgiem jakiejkolwiek innej techniki. Ponadto, technologia TXAA umożliwia również zastosowanie techniki jitter sample w całej scenie pomiędzy klatkami, w celu zredukowania migotania, znanego jako temporal aliasing.

Obecnie tryb TXAA jest dostępny w dwóch wariantach: TXAA 2x oraz TXAA 4x. TXAA 2x oferuje jakość wizualną zbliżoną do 8xMSAA z wydajnością podobną do 2xMSAA. Natomiast TXAA 4x oferuje jakość obrazu przewyższającą 8xMSAA z wydajnością porównywalną do 4xMSAA.

Technologia TXAA

NVIDIA® TXAA


NVIDIA TXAA to nowa technologia antyaliasingu o filmowej jakości, zaprojektowana specjalnie po to, by zredukować zjawisko temporal aliasing (zacinanie się i migotanie obrazu w ruchu). Technologia ta jest połączeniem sprzętowego AA, niestandardowego rozwiązania AA o filmowej jakości oraz filtrowania korzystającego z techniki temporal filter. Filtr TXAA próbkuje piksele na zewnątrz oraz wewnątrz w połączeniu z próbkami pikseli z poprzedniej klatki, aby zaoferować możliwie najwyższą jakość filtrowania. Technika TXAA usprawniła filtrowanie przestrzenne w porównaniu do techniki 2xMSAA oraz 4xMSAA. Przykładowo, podczas generowania obrazu ogrodzeń lub liści w ruchu, technologia TXAA zaczyna zbliżać się w zakresie jakości, a czasem nawet przewyższać inne profesjonalne algorytmy antyaliasingu wysokiej klasy.

Technika TXAA łączy surową moc technologii MSAA oraz wyrafinowane filtry, podobne do tych stosowanych w animowanych komputerowo filmach, umożliwiając wygenerowanie gładszych obrazów, pozostających poza zasięgiem jakiejkolwiek innej techniki. W zależności od rodzaju cieniowania zaimplementowanego w danej grze, wpływ użycia techniki TXAA na wydajność może nieco się różnić. W przeciwieństwie do metod takich jak FXAA, które usiłują maksymalizować wydajność kosztem jakości, technologia TXAA próbuje maksymalizować jakość kosztem wydajności. Technika TXAA to najlepsza opcja dla graczy pragnących najwyższej jakości antyaliasingu z możliwie najwyższą wydajnością, aby gry takie jak Assassin’s Creed® III i Call of Duty®: Black Ops 2 wyglądały absolutnie najlepiej.

Brak AA; 8xMSAA; TXAA

UWAGA: technologia TXAA jest obsługiwana wyłącznie przez układy GPU oparte na architekturze NVIDIA® Kepler™, a włączenie funkcji w opcjach grafiki wymagać będzie posiadania karty graficznej z serii GTX 600. Jeśli Twój sprzęt nie spełnia wymagań umożliwiających włączenie funkcji TXAA, opcja ta będzie ukryta. Działanie techniki TXAA nie jest poprawnie widoczne na statycznych zrzutach ekranowych, można je zaobserwować wyłącznie w przypadku ruchomych scen.

Videos