QUADRO

NVIDIA Quadro K6000 unowocześnia warunki pracy w firmie Zodiac Aerospace

Zodiac Aerospace jest światowym liderem w projektowaniu i produkcji sprzętu dla przemysłu lotniczego i kosmonautycznego oraz systemów dla komercyjnego, regionalnego i biznesowego lotnictwa. Jednym z największych oddziałów firmy jest Zodiac Seats, z biurami w Kalifornii, Teksasie, Francji, Wielkiej Brytanii i w innych miejscach na całym świecie, znajdujący się w czołówce światowych producentów foteli lotniczych. Wśród jego klientów znajdują się najbardziej poważane na świecie linie lotnicze, np. Cathay Pacific, Emirates, Air France oraz wielu innych globalnych, regionalnych i prywatnych przewoźników z całego świata. Firma Zodiac Seats zarówno projektuje fotele jak i zajmuje się aranżacją kabin samolotów (np. klasy ekonomicznej i biznesowej), aby zmaksymalizować liczbę pasażerów mogących wygodnie zasiąść w kabinie, przy jednoczesnym spełnieniu parametrów zadanych przez każdą z linii lotniczych. Firma ta ostatnio pracowała z najnowszymi i najbardziej potężnymi jednostkami GPU NVIDIA, Quadro K6000, które zapewniły projektantom Zodiac Seats niezrównaną prędkość renderingu i możliwości pracy.

Kuszetki w kabinach klasy biznesowej w wersji Zodiac Cirrus renderowane przez jednostki GPU NVIDIA Quadro w oprogramowaniu Bunkspeed
Kuszetki w kabinach klasy biznesowej w wersji Zodiac Cirrus renderowane przez jednostki GPU NVIDIA Quadro w oprogramowaniu Bunkspeed

WYZWANIE


Zodiac Seats ciągle poszerza własne możliwości procesów projektowania produktów, ich opracowywania i produkcji w celu osiągnięcia bardziej zagregowanego cyklu życia produktu (od pomysłu do dostarczenia samego produktu) dla swoich klientów, przy jednoczesnym zwiększaniu innowacyjności. W samolocie wszystko jest ze sobą powiązane i ograniczone przestrzenią, dlatego projektanci Zodiac Seats muszą mieć możliwość efektywnego i fotorealistycznego renderingu, aby podejmować jak najbardziej przemyślane decyzje projektowe. Realizm jest tu kluczowy ze względu na to, że fizyczne prototypy są kosztowne i zabierają czas, a klienci i tak muszą mieć pełny obraz projektu całej kabiny ze wszystkimi fotelami i innymi elementami wyposażenia. Typowy projekt rozpoczyna się od pracy projektantów korzystających z oprogramowania CAD 3D CATIA firmy Dassault Systèmes do zaprojektowania wszystkich zewnętrznych powierzchni, z jakimi pasażer ma styczność. Projekty, zarówno samego fotela jak i rzędów foteli w przekroju kabiny, są dopracowywane poprzez wielokrotne iteracje w oprogramowaniu renderującym 3D Bunkspeed, aby przetestować różne wariacje kolorystyki i oświetlenia w kabinie i ostatecznie uzyskać fizycznie zgodne, fotorealistyczne obrazy. Od tego momentu projektanci blisko współpracują z inżynierami, aby ustalić optymalną wewnętrzną strukturę fotela i powiązanych powierzchni. Projekty fotela muszą uwzględniać integrację z takimi elementami jak systemy rozrywki samolotu i wózki z napojami oraz kwestie związane z ergonomią i komfortem pasażera. Wąskim gardłem w pracy projektantów była niemożność poradzenia sobie przez ich wcześniejsze stacje robocze z ogromną ilością danych, jakich wymagała interaktywna praca z przekrojami siedzeń i kabin. Na potrzeby przeglądu projektów przed wysłaniem do renderingu wiodący projektanci musieli je upraszczać do modelu szkieletowego. Proces ten utrudniał projektantom uzyskanie pełnego obrazu: albo pojedynczy fotel pozbawiony był kluczowego detalu, albo przekrój pokazywał tylko jedną, małą (i uproszczoną) część kabiny. Poza tym powolny rendering wpływał na wydajność, a dodatkowy czas poświęcony na upraszczanie projektów do modelu szkieletowego można było wykorzystać bardziej efektywnie.

Podwójna kuszetka w wersji Zodiac Cirrus renderowana przez jednostki GPU NVIDIA Quadro w oprogramowaniu Bunkspeed
Podwójna kuszetka w wersji Zodiac Cirrus renderowana przez jednostki GPU NVIDIA Quadro w oprogramowaniu Bunkspeed

ROZWIĄZANIE


Firma Zodiac Seats dokonała oceny najnowszej stacji roboczej Dell Precision, wyposażonej w najwyższej klasy jednostkę GPU NVIDIA Quadro K6000 z 12 GB pamięci i ­najpotężniejszą architekturą GPU Kepler firmy NVIDIA. Nowy sprzęt natychmiast usprawnił tok pracy projektantów, zapewniając moc i potencjał do przeprowadzania wymagających renderów bezpośrednio na stacji roboczej oraz prędkość pozwalającą na łatwe wprowadzanie potrzebnych zmian. Felix Lorsignol, projektant przemysłowy w firmie Zodiac Seats zauważył: „Z Quadro K6000 możemy renderować większe pliki bez konieczności upraszczania naszych projektów, obraz zawiera więcej detali, co więcej wszystko renderowane jest szybciej. W końcu prawdziwym wyzwaniem jest abyśmy mogli obejrzeć całą kabinę nie rezygnując z niczego, oglądając na ile wszystko do siebie pasuje i testując różne wariacje oświetlenia i kolorystyki w czasie rzeczywistym. Wcześniej musieliśmy pracować z modelami szkieletowymi i czekać co najmniej dwadzieścia minut zanim można było zobaczyć końcowy projekt i nigdy nie mogliśmy zobaczyć więcej niż pięć, sześć rzędów siedzeń na raz. Poza tym, zanim uzyskaliśmy pożądany rezultat robiliśmy masę prób i błędów, ze względu na niski poziom szczegółów jakie oferowały nasze systemy, co ograniczało wydajność. Teraz możemy pracować z bardziej skomplikowanymi złożeniami, w krótszym czasie zyskując większy realizm i dokładność niż wcześniej. Kolejnym przykładem jaki pamiętam jest zlecenie dla korporacyjnej broszury, w której musieliśmy renderować przekrój całego samolotu, włącznie z fotelami, kokpitem, toaletami, przedziałem cargo itp. Obraz ten składał się z dobrze ponad czterdziestu milionów wielokątów. Z wcześniejszymi stacjami roboczymi wyrenderowanie tego było praktycznie niemożliwe. Po prostu nie dalibyśmy sobie rady z tym projektem bez Quadro K6000.”  

EFEKT


Quadro K6000 firmy NVIDIA pozwala projektantom firmy Zodiac Seats pracować z większą elastycznością i wydajnością. Dysponując zdolnością pracy z bardziej złożonymi modelami i możliwością bezpośredniego renderingu na swych stacjach roboczych projektanci mają przed oczami w pełni zmaterializowane projekty, których zrzuty ekranu mogą wysłać pocztą elektroniczną do zatwierdzenia, przyspieszając proces projektowania. „Kolejnym etapem będzie doprowadzenie do realnej współpracy zespołów firmy Zodiac na całym świecie” dodał Lorsignol. „W tej chwili projektanci muszą tworzyć prezentacje i przekazywać je do akceptacji lub edycji, tymczasem chcielibyśmy spróbować usadzić wszystkich uczestników dookoła stołu lub zorganizować wideokonferencję, w czasie rzeczywistym wspólnie renderując, wprowadzając poprawki i podejmując decyzje. Karta Quadro K6000 to umożliwia”.

Obraz uzyskany dzięki uprzejmości firmy Zodiac Aerospace
Obraz uzyskany dzięki uprzejmości firmy Zodiac Aerospace