HISTORIA FIRMY NVIDIA

Historia innowacji

1993

JENSEN HUANG, CHRIS MALACHOWSKY I CURTIS PRIEM ZAKŁADAJĄ FIRMĘ NVIDIA

Kierując się przekonaniem, że komputer PC stanie się pewnego dnia urządzeniem pozwalającym cieszyć się grami i multimediami, Jen-Hsun Huang, Chris Malachowsky i Curtis Priem zakładają firmę NVIDIA. W tym czasie istniało 26 firm produkujących układy graficzne, trzy lata później liczba ta wzrośnie do 70. Do 2006 roku, NVIDIA jako jedyna nadal funkcjonowała utrzymując swoją niezależność.

1994

PIERWSZE STRATEGICZNE PARTNERSTWO NAWIĄZANE Z FIRMĄ SGS-THOMPSON

NVIDIA nawiązuje pierwszą strategiczną współpracę z firmą SGS-Thomson Microelectronics, której celem jest rozpoczęcie produkcji jednoukładowych akceleratorów interfejsu graficznego użytkownika. Do instalacji układów w kartach akceleracji multimediów wybrana zostaje firma Diamond Multimedia Systems.

1995

PREMIERA UKŁADU NV1 - PIERWSZEGO PRODUKTU FIRMY NVIDIA

Sega, lider w produkcji gier zręcznościowych, konwertuje tytuł Virtua Fighter do postaci pierwszej gry 3D obsługiwanej przez układ graficzny NVIDIA.
Układ NV1, pierwszy produkt firmy, zostaje wprowadzony na rynek. Karta PCI była oferowana na rynku pod nazwą Diamond Edge 3D i była oparta na rdzeniu graficznym 2D/3D wykorzystującym kwadratowe mapowanie tekstur.

1996

UDOSTĘPNIONE ZOSTAŁY PIERWSZE STEROWNIKI MICROSOFT DIRECTX

NVIDIA udostępnia swoje pierwsze sterowniki Microsoft DirectX z obsługą Direct3D: API wykorzystywanego do wydajnego renderowania grafiki 3D.

1997

WPROWADZENIE NA RYNEK UKŁADU RIVA 128, MILION SZTUK SPRZEDANYCH W CIĄGU PIERWSZYCH CZTERECH MIESIĘCY

Firma przedstawia układ RIVA 128 – pierwszy na świecie 128–bitowy procesor 3D. Spotyka się on z szeroką akceptacją wśród producentów OEM i ponad milion jednostek trafia do sprzedaży w przeciągu pierwszych czterech miesięcy.

1998

ZAWARCIE PARTNERSTWA Z FIRMĄ TSMC

Zawarta zostaje wieloletnia, strategiczna współpraca z firmą Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, która rozpoczyna wspieranie procesu produkcji układów NVIDIA.
NVIDIA rozszerza rodzinę procesorów RIVA. RIVA 128ZX oferuje najszybsze przetwarzanie grafiki 3D na rynku. RIVA TNT jest pierwszym procesorem 3D z funkcją multiteksturowania.
Stowarzyszenie Fabless Semiconductor Association przyznaje firmie NVIDIA drugi rok z rzędu tytuł Najważniejszej prywatnej, nieposiadającej własnych fabryk firmy w branży.

1999

WYNALEZIENIE PRZEZ FIRMĘ NVIDIA UKŁADU GPU

NVIDIA tworzy procesor graficzny (jednostkę GPU), który zrewolucjonizuje rynek. Premiera układu GeForce 256 – pierwszej na świecie jednostki GPU. Termin ten definiowany jest przez firmę NVIDIA jako "jednoukładowy procesor ze zintegrowanymi silnikami transformacji, oświetlenia, ustawiania/wycinania trójkątów oraz renderowania, zdolny do przetwarzania minimum 10 milionów wielokątów na sekundę." Współczesne jednostki GPU przetwarzają ponad 7 miliardy wielokątów na sekundę.
NVIDIA wprowadza układ GPU Quadro do profesjonalnych zastosowań graficznych. Quadro wkrótce staje się standardem wśród profesjonalistów projektujących wszystko – od obuwia do tenisa, aż po smochody.
Pierwsza publiczna oferta akcji firmy NVIDIA, w cenie 12 dolarów za akcję.

2000

NVIDIA PRZEJMUJE FIRMĘ 3DFX, PIONIERA W DZIEDZINIE GRAFIKI KOMPUTEROWEJ

Microsoft wybiera firmę NVIDIA jako dostawcę procesorów graficznych do pierwszej konsoli do gier Xbox.
NVIDIA przejmuje firmę 3dfx, pioniera w dziedzinie technologii graficznych.
Zapowiedź układu GeForce2 Go – pierwszego układu GPU dla komputerów przenośnych.

2001

NVIDIA WKRACZA NA RYNEK ZINTEGROWANYCH ROZWIĄZAŃ GRAFICZNYCH Z UKŁADEM NFORCE

Dzięki platformie nForce, NVIDIA wkracza na rynek zintegrowanych rozwiązań graficznych.
Firma wprowadza na rynek pierwszy na świecie programowalny układ GPU, NVIDIA GeForce3, który pozwala programistom tworzyć własne efekty wizualne.
Nawiązując do wydarzeń z 11 września, pracownicy firmy NVIDIA rezygnują z imprezy świątecznej na korzyść dnia pracy dla lokalnej społeczności. Wydarzenie to staje się coroczną tradycją, której nadano później nazwę "Project Inspire".
NVIDIA osiąga status firmy z branży półprzewodnikowej, która najszybciej uzyskuje miliard dolarów dochodu i zostaje umieszczona na liście S&P 500.

2002

NVIDIA UZYSKUJE MIANO NAJSZYBCIEJ ROZWIJAJĄCEJ SIĘ FIRMY W AMERYCE

Firma osiąga wynik 100 milionów wyprodukowanych procesorów.
Firma wprowadza program "The Way It's Meant to Be Played", aby zachęcić twórców gier do wykorzystywania w pełni możliwości układu GPU.
Magazyn Fortune nadaje firmie NVIDIA tytuł najszybciej rozwijającej się firmy w Stanach Zjednoczonych.

2003

NVIDIA PRZEJMUJE FIRMĘ MEDIA Q

Stanford Business School Alumni Association nadaje firmie NVIDIA tytuł najbardziej przedsiębiorczej firmy roku, tym samym NVIDIA dołącza do zacnego grona takich marek jak eBay, Charles Schwab & Co. i Cisco Systems.
Materiały demonstracyjne - Dusk, Ogre i Time Machine - wyjątkowy realizm, geometryczne modele włosów, rozmycie w ruchu, cieniowanie w czasie rzeczywistym, zaawansowane cieniowanie skóry i inne przełomowe rozwiązania graficzne.
Przejęcie firmy Media Q – wiodącego producenta technologii graficznych i multimedialnych dla urządzeń bezprzewodowych.

2004

WPROWADZENIE NA RYNEK ROZWIĄZANIA SLI, WYRAŹNIE ZWIĘKSZAJĄCEGO WYDAJNOŚĆ KOMPUTERÓW PC OPARTYCH POJEDYNCZYM UKŁADZIE GRAFICZNYM

Firmy NVIDIA i Blizzard Entertainment łączą siły pracując nad tytułem World of Warcraft wykorzystującym grafikę 3D. Ta stworzona z myślą o prowadzeniu rozgrywki w masowym trybie wieloosobowym gra online stanie się wkrótce najpopularniejszym tytułem na świecie.
Wprowadzona zostaje technologia SLI, która umożliwia łączenie mocy przetwarzania układów GPU w celu uzyskania radykalnego wzrostu wydajności graficznej w porównaniu do osiągów pojedynczych procesorów graficznych.
NVIDIA pomaga agencji NASA w realizacji zadania rekonstrukcji powierzchni Marsa. Dzięki technologii NVIDIA, dane transmitowane przez łazik są renderowane i przedstawiane w formie fotorealistycznej, wirtualnej rzeczywistości, umożliwiając naukowcom badanie Marsa tak, jakby sami swobodnie poruszali się po powierzchni czerwonej planety.

2005

NVIDIA OPRACOWUJE PROCESOR DLA SONY PLAYSTATION 3

NVIDIA ogłasza swój udział w opracowaniu procesora dla konsoli do gier PlayStation 3 firmy Sony.
Przejęcie firmy ULi Electronics, tajwańskiego producenta układów logicznych.

2006

PREZENTACJA ARCHITEKTURY CUDA

NVIDIA świętuje wyprodukowanie 500 milionów procesorów.
NVIDIA przedstawia technologię CUDA, rewolucyjną architekturę dedykowaną obliczeniom na GPU. Technologia CUDA pozwoli naukowcom i badaczom wykorzystać możliwości przetwarzania równoległego układów GPU, aby stawić czoło najbardziej złożonym obliczeniowo wyzwaniom.
Przejęcie firmy Hybrid Graphics, wiodącego producenta wbudowanego oprogramowania 2D i 3D przeznaczonego dla urządzeń przenośnych.

2007

NVIDIA UZYSKUJE TYTUŁ FIRMY ROKU MAGAZYNU FORBES

Firma po raz pierwszy osiąga w jednym kwartale dochód w wysokości 1 miliarda USD.
NVIDIA zdobywa nagrodę Emmy za wpływ, jaki jej innowacyjne procesory graficzne wywarły na branżę rozrywkową.
NVIDIA otrzymuje tytuł "Firma Roku" od magazynu Forbes. Artykuł wskazuje przewagę firmy NVIDIA na rynku rozwiązań graficznych, a także jej niewiarygodny wzrost w poprzednim roku.
Premiera jednostek GPU Tesla. Moc obliczeniowa, osiągalna wcześniej wyłącznie w przypadku korzystania z superkomputerów, jest teraz szeroko dostępna dla badaczy z dziedzin takich jak synteza nowych leków, obrazowanie medyczne i modelowanie zjawisk atmosferycznych.
Następuje przejęcie firmy PortalPlayer, dostarczającej układy półprzewodnikowe, firmware i oprogramowanie dla przenośnych odtwarzaczy multimedialnych.

2008

PREMIERA PROCESORA MOBILNEGO TEGRA

NVIDIA przedstawia procesor mobilny Tegra, który charakteryzuje się 30 razy mniejszym zużyciem energii niż typowe układy centralne dla komputerów przenośnych i zapewnia olśniewającą wydajność.
Tokyo Tech buduje Tsubame, pierwszy superkomputer oparty na układzie GPU Tesla, który trafia na listę 500 najpotężniejszych superkomputerów świata.
Przejęta zostaje firma mental images, lider w produkcji oprogramowania renderującego. Jej aplikacja iray w połączeniu z jednostkami GPU Quadro zapewnia profesjonalnym twórcom stałą kontrolę nad realizowanymi projektami poprzez fotorealistyczny rendering.
Firma Apple wykorzystuje układ GPU GeForce 9400M w swoich przełomowych notebookach MacBook, MacBook Pro i MacBook Air.
Przejęcie firmy AGEIA specjalizującej się w rozwijaniu technologii symulacji fizycznych dla potrzeb gier. Oprogramowanie PhysX tej firmy jest wykorzystywane w grach w celu naśladowania właściwości fizycznych i ich wpływu na obiekty w rzeczywistym świecie.

2009

PREZENTACJA ARCHITEKTURY FERMI PODCZAS INAUGURACYJNEJ KONFERENCJI GPU TECHNOLOGY

NVIDIA współpracuje z Google, aby zapewnić obsługę systemu Android na swoich procesorach Tegra.
NVIDIA i firma Siemens Healthcare tworzą pierwsze na świecie rozwiązanie dla ultrasonografii w 3D.
Dyrektor techniczny firmy Industrial Light and Magic, Richard Kerris, rozpoczyna inauguracyjną edycję imprezy GPU Technology Conference gromadzącej najświatlejsze umysły z dziedziny obliczeń o wysokiej wydajności. NVIDIA wykorzystuje to wydarzenie, aby zademonstrować architekturę GPU CUDA kolejnej generacji o kryptonimie "Fermi".
Podczas targów CES zaprezentowana zostaje technologia 3D Vision – pierwsze na świecie wysokiej jakości rozwiązanie stereo 3D dedykowane domowym zastosowaniom rozrywkowym.

2010

NVIDIA NAPĘDZA NAJSZYBSZY SUPERKOMPUTER ŚWIATA

Układy GPU NVIDIA Tesla napędzają najszybszy superkomputer świata - chiński Tianhe-1A.
Efekty wizualne we wszystkich filmach nominowanych przez Akademię w kategorii "Najlepsze efekty wizualne", włączając w to film Avatar i Star Trek, powstały dzięki wykorzystaniu układów GPU firmy NVIDIA.
Prezentacja technologii Optimus, przełomowego rozwiązania dla notebooków, które automatycznie zarządza układem GPU, by zbalansować wydajność graficzną i czas pracy akumulatora.
Firma Audi wybiera układy GPU NVIDIA do swoich systemów nawigacyjnych i rozrywkowych we wszystkich modelach Audi na całym świecie.

2011

NVIDIA ŚWIĘTUJE WYPRODUKOWANIE MILIARDOWEGO PROCESORA GRAFICZNEGO

NVIDIA wprowadza pierwszy na świecie dwurdzeniowy procesor mobilny – Tegra 2 – który napędza pierwsze tablety z systemem Android.
W efekcie podpisania sześcioletniej, dwustronnej umowy licencyjnej z firmą Intel, NVIDIA zyskuje kwotę 1,5 miliarda USD w postaci opłat licencyjnych.
Jednostki GPU Quadro były po raz kolejny wykorzystywane przez twórców wszystkich filmów nominowanych do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej (Oscara) w kategorii najlepszych efektów specjalnych, włączając w to film Incepcja oraz Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część 1..
Firma NVIDIA stworzyła swój miliardowy procesor graficzny.
Firma informuje o inicjatywie "Project Denver" – własnej jednostce CPU opartej na ultrawydajnej architekturze ARM.

2012

FIRMA NVIDIA WPROWADZA NA RYNEK OPARTE NA ARCHITEKTURZE KEPLER UKŁADY GPU

Państwowe Laboratorium Oak Ridge ogłasza powstanie Titana, najszybszego na świecie superkomputera, napędzanego przez oparte na architekturze Kepler układy GPU NVIDIA Tesla.
Kolejny rok przodownictwa w branży - każdy film, nominowany do Oscara za najlepsze efekty wizualne, został stworzony przy użyciu technologii firmy NVIDIA, w tym zdobywca nagrody, film Hugo.
Wraz z technologią GRID, która wprowadziła rozwiązania graficzne w technologię chmur, zaprezentowano pierwszy wirtualizowany układ GPU.
Wprowadzono na rynek wyposażone w procesor Tegra 3 tablety i smartfony.
Newsweek przyznaje firmie NVIDIA szóste miejsce na liście "najbardziej zielonych firm" w Ameryce.
Zaprezentowano oparte na architekturze Kepler karty graficzne z serii GeForce GTX 600, oferujące graczom najwyższą na świecie wydajność.

2013

ZAPREZENTOWANO RODZINĘ MOBILNYCH PROCESORÓW TEGRA 4

Na rynek trafia urządzenie Tegra Note - kompletna platforma tabletu, oferująca przełomowe możliwości w zakresie aparatu fotograficznego oraz rysika.
Zapowiedziano najszybszy na świecie, czterordzeniowy procesor mobilny Tegra 4 oraz Tegra 4i - pierwszy procesor mobilny wyposażony we w pełni zintegrowany modem 4G LTE.
Przedstawiono platformę NVIDIA SHIELD - doskonałe mobilne urządzenie do gier i rozrywki.
Premiera stworzonej dla graczy karty graficznej GeForce GTX TITAN, posiadającej to samo DNA, co najszybszy na świecie superkomputer.
Przejęcie firmy Portland Group, pozwalające przyspieszyć tworzenie narzędzi programistycznych przez firmę NVIDIA i napędzające tym samym rewolucję w dziedzinie obliczeń akcelerowanych.
Zaprezentowano narzędzie do obliczeń związanych z przetwarzaniem grafiki - NVIDIA GRID - zapewniające ultrawysoką wydajność jednostki GPU na niemal każdym urządzeniu podłączonym do sieci małych przedsiębiorstw.

2014

GAMING NA PLATFORMIE ANDROID OSIĄGNĄŁ PUNKT ZWROTNY WRAZ Z PREMIERĄ UKŁADU TEGRA K1 I TABLETU SHIELD

Premiera 192-rdzeniowego superukładu NVIDIA Tegra K1, który wprowadza do branży mobilnej DNA najszybszego na świecie układu GPU.
Najbardziej zaawansowany gamingowy tablet na świecie - tablet SHIELD - trafia na rynek zbierając świetne recenzje.
Maxwell - dziesiąta generacja naszej architektury - ma swoją premierę, wspierając postęp w dziedzinie wydajności, mocy obliczeniowej i możliwości graficznych układów GPU z serii GeForce GTX.

2015

PREMIERA OPARTEJ NA PROCESORZE TEGRA X1 PLATFORMY NVIDIA DRIVE - FIRMA NVIDIA ZGŁĘBIA TECHNIKĘ GŁĘBOKIEGO UCZENIA

Platforma NVIDIA DRIVE, wykorzystywana do tworzenia zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy, toruje drogę do samodzielnie jeżdżących samochodów.
Zaprezentowano najpotężniejszy procesor graficzny, jaki kiedykolwiek powstał, układ NVIDIA GeForce GTX TITAN X będzie wykorzystywany do szkolenia głębokich sieci neuronowych.
Jetson TX1 - superkomputer w formie modułu - umożliwia tworzenie nowej generacji inteligentnych i autonomicznych maszyn.
256-rdzeniowy mobilny superukład NVIDIA Tegra X1 oferuje 1 teraFLOP mocy obliczeniowej do zastosowań w technice głębokiego uczenia oraz widzenia komputerowego.
NVIDIA SHIELD - pierwszy domowy system rozrywkowy firmy NVIDIA - na nowo definiuje funkcjonalność telewizora.

2016

FIRMA NVIDIA NAPĘDZA REWOLUCJĘ SI DZIĘKI ARCHITEKTURZE PASCAL ORAZ PLATFORMOM DGX-1 I DRIVE PX 2

Pierwszy na świecie superkomputer do głębokiego uczenia zamknięty w niewielkiej obudowie - NVIDIA® DGX-1™ - superdoładowuje działanie aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję.
Rozwiązanie NVIDIA DRIVE™ PX 2 umożliwia tworzenie i wdrażanie potężnych pokładowych systemów opartych na SI, torując tym samym branży motoryzacyjnej drogę do pojazdów autonomicznych.
Zaprezentowaliśmy 11 generację naszej architektury GPU - NVIDIA Pascal™ - na której oparte są najbardziej zaawansowane akceleratory NVIDIA Tesla® oraz najpotężniejsze w historii karty graficzne GeForce® GTX.
Zaprezentowano oprogramowanie NVIDIA Iray® VR umożliwiające symulację oświetlenia i materiałów w celu tworzenia interaktywnych, fotorealistycznych środowisk wirtualnych.

2017

FIRMA NVIDIA NAPĘDZA ROZWÓJ W DZIEDZINIE SI ZA SPRAWĄ GŁĘBOKIEGO UCZENIA NA GPU I ARCHITEKTURY VOLTA

Architektura GPU NVIDIA® Volta została zaprezentowana wraz z układami GPU NVIDIA Tesla® V100 napędzającymi rodzinę superkomputerów SI DGX.
Dedykowany zadaniom związanym ze sztuczną inteligencją superkomputer w formie modułu NVIDIA® Jetson™ TX2 otwiera drogę do potężnych inteligentnych robotów, dronów i inteligentnych kamer do miejskich systemów SI.
Symulator dla robotów NVIDIA Isaac™ w znacznym stopniu ułatwia szkolenie i wdrażanie do produkcji inteligentnych robotów.
Urządzenia NVIDIA SHIELD wprowadzają do zacisza domowego sztuczną inteligencję dzięki obsłudze rozwiązań Google Assistant i SmartThings Hub.

2018

NVIDIA
WPROWADZA ARCHITEKTURĘ TURING, ROZPOCZYNAJĄC ZUPEŁNIE NOWĄ ERĘ GRAFIKI KOMPUTEROWEJ

Wprowadzona zostaje architektura GPU NVIDIA® Turing™, która umożliwiła stworzenie pierwszych na świecie układów GPU zdolnych do obsługi ray tracingu w czasie rzeczywistym, co od dawna uchodzi za Święty Graal grafiki komputerowej.
Premiera platformy NVIDIA DGX-2™. Pierwszy pojedynczy serwer oferujący moc obliczeniową na poziomie dwóch petaflopów. Oparty jest na układach GPU NVIDIA® Tesla® V100 i wykorzystuje rewolucyjne łącze GPU NVIDIA NVSwitch™.
Przedstawiono platformę NVIDIA DRIVE™ Constellation — system do symulacji bezpiecznej jazdy samochodów autonomicznych w rzeczywistości wirtualnej.
Premiera platformy NVIDIA® Jetson™ AGX Xavier™, która pozwala w prosty sposób tworzyć i wdrażać rozwiązania z zakresu robotyki opartej na SI w takich dziedzinach, jak produkcja, zaopatrzenie, sprzedaż detaliczna, inteligentne miasta i wiele innych..
Premiera platformy NVIDIA Clara, która zwiększa możliwości milionów urządzeń medycznych starszej generacji oraz wyznacza kierunek rozwoju sprzętu medycznego opartego na SI.
NVIDIA przedstawia otwartą platformę RAPIDS ™, która umożliwia akcelerowanie na układach GPU procesu przetwarzania danych oraz uczenia maszynowego.

2019

NVIDIA OGŁASZA POSTĘPY NA RYNKACH ROZWIĄZAŃ HPC, SYSTEMÓW WBUDOWANYCH, CENTRÓW DANYCH, POJAZDÓW AUTONOMICZNYCH I PROFESJONALNEJ GRAFIKI

Zaprezentowano platformę NVIDIA Studio, zaprojektowaną w celu radykalnego zwiększenia wydajności i niezawodności pracy 40 milionów twórców kreatywnych w sieci i studiach.
Zapowiedziano NVIDIA® DRIVE AGX Orin™, wysokozaawansowaną programowalną platformę dla pojazdów autonomicznych i robotów.
Toyota i Volvo Group korzystają z kompleksowej platformy NVIDIA DRIVE™, aby opracowywać, szkolić i wdrażać bezpieczne pojazdy autonomiczne w branży transportowej na całym świecie.
Uruchomiono platformę obliczeniową dla rozwiązań brzegowych NVIDIA® EGX, która zapewnia przedsiębiorstwom moc akcelerowanej SI na urządzeniach brzegowych.
NVIDIA® Jetson Nano™ i Jetson Xavier™ NX dołączają do rodziny urządzeń wbudowanych NVIDIA – wysokowydajnych procesorów o niskim poborze mocy – dedykowanych rozwiązaniom internetu rzeczy.
Przedstawiono referencyjną platformę projektową NVIDIA, która umożliwia firmom szybkie tworzenie serwerów opartych na procesorach Arm® i akcelerowanych układami GPU dla rosnącej gamy aplikacji HPC.

2020

NVIDIA FINALIZUJE PRZEJĘCIE MELLANOX,
PREZENTUJE ARCHITEKTURĘ GPU NVIDIA AMPERE

 

 

Przedstawiono architekturę GPU NVIDIA® Ampere, umożliwiającą powstanie nowej klasy potężnych i elastycznych centrów danych..
Łączymy dwóch liderów rozwiązań HPC. Mellanox, wiodący producent z zakresu wysoce wydajnych technologii połączeniowych, zostaje ostatecznie przejęty.
NVIDIA, będąc nowym liderem, staje się najcenniejszą pod względem wartości rynkowej firmą z branży półprzewodników na świecie.